Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Bokslut, skattekontot

Startat av elnova, april 13, 2015, 01:00:00 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

elnova

Hej!
Jag driver ett mindre AB, och har efter bästa förmåga, själv skött bokföringen under 2014. Tacksam för hjälp med hur jag ska redovisa skatten, i samband med bokslutet. Jag har betalt in en preliminär skatt till Skatteverket varje månad, som jag bokfört i debet på 1630, och kredit 1920. Har inte bokfört någon preliminär skatt på konto 2518. Företaget gick med förlust år 2013 och år 2014, så det finns ingen bolagsskatt att redovisa. Momsskulden är bokförd på konto 2516, kredit, bokat mot 2650 i debet. Fick skatteåterbäring, som jag redovisat på 1630 i kredit och 1920 i debet. - Är det korrekt? Ska skatteåterbäring även bokföras på ett 2XXX-konto? Hur ska personalskatten på 2710 redovisas?

Fredrik Stigsson

Hej!

Skattekontot är centralt när det gäller bokföring av skatter i ett aktiebolag. Jag kan rekommendera dig att läsa Bokföra skattekonto. När du skall göra ditt bokslut så skall du se till att skriva ut ett kontoutdrag avseende aktiebolagets skattekonto, du kan även beställa kontoutdrag via skatteverkets hemsida.

Det går att direkt bokföra en betalning av skatt mot skuldkontot för skatten, exempelvis konto 1920 kredit och 2650 debet, men du måste stämma av skattekontot och se till att du har fått med alla händelser i bokföringen.