Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Fakturering i uppdrag: kontering

Startat av Cordula, januari 09, 2015, 12:36:37 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Cordula

Nu har jag skrivit de första fakturor i uppdrag. Samarbetspartnern utför jobbet, vi fakturerar, tar emot pengarna, drar en avgift och sätter in resterande beloppet på hans konto.

Bokförde detta som 3040 försäljning av tjänst, men det känns inte riktigt. Det var ju inte vi som utförde jobbet, vi bara skrev fakturan. Skulle helst vilja använda 3040 för provisionen som vi behåller. Och sedan momsen som ingår i fakturan. Jag konterade momsen, men ska man göra så? I så fall borde jag ju jämna ut vid utbetalningen också...

Hur ska jag kontera beloppet som samarbetspartnerns kunder ska betala till oss? Tacksam för hjälp.

Edit: Gjorde om allt och skapade ett skuldkonto till det andra företaget. Hoppar över faktureringsmetoden vid den här delen av verksamheten. Har alltså hittat min lösning...

Fredrik Stigsson

Hej,

bra att du hittade en lösning på problemet. Jag hade gjort så att jag hade bokfört försäljningen som vanligt med moms på ett försäljningskonto med 25 % som jag hade döpt till provision. Sedan hade jag skapat en avräkningsnota där jag hade tagit upp samarbetspartners del och den moms som hänger ihop med detta. Avräkningsnotan hade jag bokfört genom att kreditera försäljningskontot ovan och debetera momskontot. Sedan får samarbetspartnern bokföra sin försäljning med avräkningsnotan som underlag.