Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Konto: Verktyg

Startat av sepia, januari 21, 2008, 11:45:12 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

sepia

Hej!

På vilket konto bör jag bokföra inköp av exempelvis böcker/dator-program som används för att utföra ett arbete. Det borde väl ligga på verktyg? Revisorn säger dock att endast kvitton över 5000:- kan ligga på det kontot. Vart lägger jag då kvitton under 5000:-... Hmm................. Tacksam för hjälp!!

Fredrik Stigsson

#1
Hej!
Om du avser att bokföra utgifter för böcker och datorprogram som anläggningstillgångar i kontogrupp 12 "Maskiner och inventarier" så skall dessa tillgångar kunna användas i företaget under mer än 1 år. Böcker och datorprogram är oftast till sin natur färskvara, då dessa uppdateras årligen, och jag menar därför att dessa utgifter skall aktiveras som kostnader direkt när de uppstår. Angående den där 5000 kronors gränsen så avser den "Inventarier av mindre värde" och med det menas att man kan bokföra utgifter för inventarier som har ett anskaffningsvärde understigande 5000 SEK exklusive moms som förbrukningsinventarier, kostnaden kan därmed tas direkt, enligt gällande skattelagstiftning. Detta gör att administration och bokföring kan förenklas avservärt eftersom man då inte behöver ta upp dessa inventarier i ett anläggningsregister och man slipper dessutom att göra avskrivningar för dessa inventarier.

Jag anser att du skall bokföra utgifter för böcker på konto 6970 "Tidningar, tidskrifter och facklitteratur" och utgifter för datorprogram på konto 5420 "Programvaror".

Läs mer här:
Bokföra böcker
Bokföra datorprogram