Krav ifrån factoringföretaget efter utbetalning

Startat av Cordula, augusti 13, 2014, 12:41:02 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Cordula

En faktura såldes vidare. Pengarna från Factoringföretaget kom in, kundfordringarna sattes på noll. Sedan kom det ett krav ifrån factoringföretaget eftersom kunden bestred fakturan. De drog in pengarna från andra sålda fakturor. Sedan kom man överens om att kunden bara ska betala halva kostnaderna. Rättelsefakturan köptes av factoringföretaget.

Hur bokför jag det hela? Det jag inte kommer vidare med är att kundfordringarna är på noll. Kvartalet har gått, momsredovisningen redan inlämnad, jag behöver alltså göra en rättelse. Hur då?

Funderar på det här:
1510 debet hela beloppet
1510 kredit halva beloppet
samt respective momsbokningar, alltså helt på det sättet hur rättelsefakturan ser ut. Vi vill ju också få tillbaks momsen från skatteverket.

Eller ska jag hellre gå på kundförluster när det gäller de fakturor som inte betaldes ut från factoringföretaget? Men problemet är också att momsen på den bestridda fakturan är 25% och på de andra 12%.

Eller ska jag bokföra som skuld till factoringföretaget? Men på vilket belopp då, och hur får jag resultatrapporten rättvisande? Jag har fastnat rejält... Tacksam för hjälp

Fredrik Stigsson

Hej,

jag skull bokföra kravet från factoringföretaget som en kundförlust. Det konto jag använder för kundförlust är kopplat till en momskod för vanlig försäljning, precis som försäljningskontona.

Exempel, anta att förlusten är 12 500 SEK inklusive moms
2440 Leverantörsskuld; Kredit; 12 500
2611 Utg moms 25 %; Debet; 2 500
6351 Kundförlust, 25 % sv; Debet; 10 000