Metoder för att automatisera löpande bokföring av banktransaktioner

Startat av Mikael_B, maj 19, 2014, 02:34:51 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Mikael_B

Hej!

Använder ni några bra metoder för att automatisera löpande bokföring av banktransaktioner? Det svåra tycks vara att få ut kontotransaktionerna i ett användbart digital format. Min lågteknologiska metod utgår från excelfiler jag kan hämta från min bank. Jag skriver helt enkelt om excelfilen till en SIE-fil med motkonton och allt, grovsorterar verifikationerna i ordning, och läser in transaktionerna i ett separat bokföringsprogram som tillåter korrigeringar en liten stund och korrigerar om det behövs. Sen exporterar jag och läser in samtliga i mitt huvudsakliga bokföringsprogram och stämmer av kontosaldot mot kontoutdragets. Först efter detta numrerar jag mina verifikationer mot bokföringsprogrammets nummer.

Därefter bokför jag handkassekvitton och annat som inte gått via företagets konton. Allt detta tar inte längre tid än att skriva in direkt i bokföringsprogrammet, men jag behöver inte jaga bokföringsfel, som jag typiskt behöver göra annars på mindre belopp (oftast kvitton som ska ha gått från handkassan i stället eller tvärtom).

Jag vill inte använda några av de program som har stöd för diverse banker (men många verkar bara hantera bankgirot och jag vill hantera alla kontohändelser), då de är för dåliga på andra sätt som jag ser det. Men det kanske finns några bra? Jag hatar verkligen Vismas program och alla andra som verkar vara mest bara för revisorer. Nu för tiden bokför vanliga småföretagare sina egna företag. Då måste programmen anpassas till den gruppen också.