Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Bokslut och kostnadsställen

Startat av rikast, maj 11, 2014, 12:11:47 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

rikast

Hej!
För att ge en kort bakgrund så vill jag vara tydlig med att jag är en glad amatör som är helt självlärd. Således gör jag säkerligen en hel del felaktigheter. Att det blir fel ibland har jag satt på kontot för acceptans eftersom det jag bokför rör min/vår hushållsekonomi.

Det jag undrar över gäller bokföring av den totala vinsten (egentligen förlusten), här förstår jag inte riktigt hur jag ska tänka.

Litet bakgrund:
Jag började bokföra hemekonomin enligt BAS-kontoplan för fyra år sedan - år 2010-2011. Livet var rätt enkelt, alla kostnader kunde jag få ut av kvitton i kombination med kontoutdrag, de kontofördes på en hejdundrans massa konton. Den, sedan tidigare, inköpta bilen infördes som tillgång och skrevs av på månadsbasis. Utgifter jag hade i tjänsten krediterades mitt kreditkort (konto 1930) och belastade kontot 1679 (kortfristiga fodringar arbetsgivare). Uppföljning av ekonomin skedde med månadsavstämningar, med balans- och resultaträkning utskriven. Saldon kontrolleras mot befintlig bankkonton och månad för månad stämde det på öret. Vid årets slut fick jag för första gången i mitt liv skoja till min bokföring med ett bokslut. Vilken lycka. (ja, litet galen är jag nog... ;-) )
Det redovisade resultatet konterades på 8999 och motkonterades (för så heter det väl) på 2019.
År 2012 var ganska enkelt att hantera om än jag fick lära mig en hel del på vägen eftersom vi köpte ett hus. En av de saker jag tidigare inte har förstått och kanske fortfarande inte riktigt förstår är termen "eget kapital". Jag börjar få kläm på vad det är men inte riktigt varför.