Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Bokslut och kostnadsställen

Startat av rikast, maj 11, 2014, 12:11:47 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

rikast

Hej!
För att ge en kort bakgrund så vill jag vara tydlig med att jag är en glad amatör som är helt självlärd. Således gör jag säkerligen en hel del felaktigheter. Att det blir fel ibland har jag satt på kontot för acceptans eftersom det jag bokför rör min/vår hushållsekonomi.

Det jag undrar över gäller bokföring av den totala vinsten (egentligen förlusten), här förstår jag inte riktigt hur jag ska tänka.

Litet bakgrund:
Jag började bokföra hemekonomin enligt BAS-kontoplan för fyra år sedan - år 2010-2011. Livet var rätt enkelt, alla kostnader kunde jag få ut av kvitton i kombination med kontoutdrag, de kontofördes på en hejdundrans massa konton. Den, sedan tidigare, inköpta bilen infördes som tillgång och skrevs av på månadsbasis. Utgifter jag hade i tjänsten krediterades mitt kreditkort (konto 1930) och belastade kontot 1679 (kortfristiga fodringar arbetsgivare). Uppföljning av ekonomin skedde med månadsavstämningar, med balans- och resultaträkning utskriven. Saldon kontrolleras mot befintlig bankkonton och månad för månad stämde det på öret. Vid årets slut fick jag för första gången i mitt liv skoja till min bokföring med ett bokslut. Vilken lycka. (ja, litet galen är jag nog... ;-) )
Det redovisade resultatet konterades på 8999 och motkonterades (för så heter det väl) på 2019.
År 2012 var ganska enkelt att hantera om än jag fick lära mig en hel del på vägen eftersom vi köpte ett hus. En av de saker jag tidigare inte har förstått och kanske fortfarande inte riktigt förstår är termen "eget kapital". Jag börjar få kläm på vad det är men inte riktigt varför.

Inför år 2013 insåg jag dock att det fanns en brist i min bokföring. Min fästmö och jag har delvis egen ekonomi men även gemensam. För att lösa denna brist infördes kostnadsställen. Alla privata intäkter och privata utgifter belastade kst 10 och det som gällde vår gemensamma ekonomi belastar kst 20. Jag har en väldigt förstående fästmö som dessutom är en jäkel på att spara kvitton nu för tiden.

Privata intäkter, d.v.s. lön, har jag krediterat konto 3400 och debiterat mitt servicekonto (1920) på kst 10. För att kunna hantera bostadslån och gemensamma utgifter har min fästmö och jag enats om en hushållsskatt som belastar oss båda på månadsbasis. Detta har jag - rätt eller fel - hanterat genom en överföring från 1920/Kst10 till 1921/Kst20 när skatten betalas av mig. När fästmön gör en inbetalning så krediteras den konto "3410 - Inbetalning från NN" (en ganska ovanlig benämning på ett konto i ett företag...) och debiteras 1921/kst20. Konto 1921 är min fästmöts och mitt gemensamma servicekonto. Till saken hör att jag inte bokför min fästmös privatekonomi.

När jag nu kommer till årets slut kan jag konstatera att kst 10 gör en vinst om 262 766,21 och att kst 20 gör en förlust om -266 132,42. Totalt gör således vårt hushåll en förlust om -3 366,21. Och här går jag bet... Hur ska den gemensamma förlusten bokföras?
Jag har försökt tänka ur ett företagsperspektiv och förstår att om en resultatenhet/kostnadsställe går med vinst och ett annat går med förlust så ska naturligtvis differensen som uppstår (oavsett om den är positiv eller negativ) belasta företaget som helhet.

Är det någon vänlig själ därute som har lust att förbarma sig över denna lekmans egenutbildning och ge mig lite tips så att jag får ordning på mitt år 2013?

med vänlig hälsning


Rikard

Fredrik Stigsson

Hej!

Du delar upp årets resultat på kostnadsställen vid bokföringen av årets resultat och kommer då att få ett resultat för hela företaget när du inte tar hänsyn till kostnadsställen.

Exempel
8999; Kst 10; Debet; 262 766,21
2019; Kst 10; Kredit; 262 766,21
8999; Kst 20; Kredit; 266 132,42
2019; Kst 20; Debet; 266 132,42