Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Aktieägartillskott?

Startat av Snöskottaren, april 25, 2014, 02:52:28 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Snöskottaren

Jag sköter bokföringen i ett mindre AB som inte gick så bra förra året. Det var en hyrd restaurang och den är just nu stängd för vintern (och kanske stängd för evigt) och det ser i princip ut så här;

Tillgångar 0
Aktiekapital 50 000
Förlust - 200 000
Aktieägarens insättning 150 000

Ägaren har inga planer på att ta ut pengarna och tillför mer så länge det behövs. Måste vi göra kontrollbalansräkning? MÅSTE vi göra om insättningen till aktieägartillskott och är det isf bättre med villkorat eller inte? Tack på förhand!

Fredrik Stigsson

Hej,

Måste vi göra kontrollbalansräkning? MÅSTE vi göra om insättningen till aktieägartillskott och är det isf bättre med villkorat eller inte? Tack på förhand!
Ni behöver inte göra en kontrollbalansräkning om ni gör om insättningen till ett aktieägartillskott. Ett aktieägartillskott ökar det egna kapitalet.

Aktieägartillskott

Snöskottaren

Oändligt tacksam för informationen! Är det då bättre med villkorat eller inte? Vad är för och nackdelarna?

Fredrik Stigsson

Hej!

Ett ovillkorat aktieägartillskott är ett bestående tillskott till ett aktiebolag, det ökar anskaffningsvärdet för aktierna och höjer gränsbeloppet. Eventuell återbetalning beskattas som kapitalvinst eller utdelning.

Ett villkorat aktieägartillskott är menat att återbetalas någon gång i framtiden. Ett villkorat aktieägartillskott får inte läggas till anskaffningsvärdet för aktierna men en återbetalning utlöser inte någon beskattning.

Snöskottaren

Nu när jag gjort färdigt bokslutet inser jag ju att det inte blir som jag tänkt.

Nu ser det ut så här:
Aktiekapital - 50 000
Aktieägartillskott - 150 000

Redovisat Resultat  215 000

Långfristiga skulder till aktieägarna - 15 000

Det innebär ju att det egna kapitalet är - 15000 vilket innebär att även om jag sätter dom sista 15 000 som aktieägartillskott så är hela aktiekapitalet förbrukat. Vad händer då? What to do?


Fredrik Stigsson

Hej,

nu måste ni upprätta en kontrollbalansräkning. Om det visar sig att det egna kapitalet enligt kontrollbalansräkningen understiger hälften av det registrerade aktiekapitalet skall styrelsen snarast möjligt kalla till kontrollstämma där en prövning skall göras om bolaget skall gå i likvidation. För att undvika en likvidation kan aktieägartillskott eller en nyemission göras.