Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Moms

Startat av Carlszon, april 25, 2014, 10:43:21 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

Carlszon

Hej.

När vi ska göra vårt bokslut så märkte vi att vi hade fått för mycket pengar tillbaka på momsen av skatteverket.
Så Kredit och debit blir inte lika mycket i bokslutet.
Kan man bokföra en skuld till skatteverket på något sätt?

Mvh Victor

Fredrik Stigsson

Hej!

Ja, det går bra att bokföra en skuld till skatteverket, kan bokföras som vilken annan skuld som helst. Juridiska personer har ett skattekonto hos skatteverket och då brukar man bokföra skattekontots transaktioner på konto 1630 Skattekonto eller 2850 Skattekonto.

Carlszon

Hej

Tack för svaret.
Du kan inte skriva exakt hur jag ska bokföra en momsskuld på 3000 till skatteverket?

Mvh Victor

Carlszon

Ska tilläggas att detta är vid bokslutet som jag ska göra denna rättelse.

Fredrik Stigsson

Hej,

vad har du för typ av företagsform. Om du har en enskild firma så bokför du alla skattetransaktioner i eget kapital. I ett aktiebolag eller en ekonomisk förening så bokförs skattetransaktionerna mot konto 1630.

Om du har en enskild firma och får tillbaka 3000 från skatteverket och detta inbetalas till den enskilda firman så bokförs det så här:
1930; Bankgiro; Debet; 3000
2012; Egna skatter; Kredit; 3000

Om du har ett aktiebolag, handelsbolag eller en ekonomisk förening och får tillbaka 3000 från skatteverket och detta inbetalas så bokförs det så här:
1930; Bankgiro; Debet; 3000
1630; Skattekontot; Kredit; 3000

Carlszon

Hej

Tack så mycket

Jag har aktiebolag och ska betala tillbaka pengar så då antar jag att jag gör som exempel nummer 2 fast tvärtom.

Mvh Victor

Fredrik Stigsson

Citat från: Carlszon skrivet maj 21, 2014, 08:05:25 PM
Hej

Tack så mycket

Jag har aktiebolag och ska betala tillbaka pengar så då antar jag att jag gör som exempel nummer 2 fast tvärtom.

Mvh Victor

Varsågod, japp det stämmer.