Förutbetald försäkringspremie i bokslut

Startat av Carl, april 23, 2014, 09:51:31 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

Carl

Hej,

Jag bokför i ett mindre AB enligt bokslutsmetoden. För 2013 har jag löpande betalat in försäkringspremier till Fora baserade på preliminära löneuppgifter, som i efterhand har korrigerats och nu har jag fått en kreditfaktura då lönesumman blev mindre än beräknat. Nu undrar jag om jag ska boka in det krediterade beloppet (i det här exemplet 1000 kr) som en bokslutspost i 2013 års bokföring enligt följande (inbetalda fakturor från Fora har bokförts på konto 7570):

Konto                                               Debet          Kredit
7570 Försäkringspremie Fora                                  1000
1730 Förutbetalda försäkringspremier    1000

Och sedan (i 2014 års bokföring) när det krediterade beloppet  tillgodoförts enligt:

Konto                                                    Debet    Kredit
1730 Förutbetalda försäkringspremier                     1000
1930 Checkkonto                                     1000


Eftersom fakturorna från Fora åsyftar avgift för den månad då fakturan skickades ut antar jag att de är att betrakta som kostnader redan vid utskickstillfället och därför ska bokföras som sådana direkt snarare än förutbetalda kostnader.

Kiki

Hi, någon annan vet det säkert bättre men jag skulle misstänka att du inte behöver ta hänsyn om dessa 1000 sek för året 2013. I fallet att du använder dig av K2 regelverket för mindre Aktiebolag behöver du inte periodisera kostnader som var för sig understiger 5000sek.

Det skulle innebär att du låter bokningen 2013 som den är och bokar beloppet 2014 som en positiv post 2014.

Är nyfiken vad andra säger.. :o

Fredrik Stigsson

Hej!

Nu undrar jag om jag ska boka in det krediterade beloppet (i det här exemplet 1000 kr) som en bokslutspost i 2013 års bokföring enligt följande (inbetalda fakturor från Fora har bokförts på konto 7570):
Det kan du göra om du vill för att få ett så rättvist bokslut som möjligt. Du behöver dock inte göra det enligt K2-rekommendationen då det är ett ganska oväsentligt belopp.