Upplupen kostnad från förra året ger differens i år, hur göra?

Startat av Anna, januari 09, 2008, 09:52:52 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Anna

Jag sköter - med haltande kunskaper och ett stort mått av entusiasm - den löpande bokföringen för en (mindre) ideell förening. Vid förra bokslutet hade vi inte hunnit få alla fakturor för ett projekt vi genomfört under året. Vi beräknade att det totalt skulle röra sig om drygt
17 000 kr, som i bokslutet då redovisades som en kortfristig skuld. Nu visade det sig emellertid att vi kom billigare undan än vad vi räknat med - den faktiska kostnaden blev "bara" knappt 15 000 kr. När det nu skall knåpas ihop ett bokslut för detta året finns följdaktligen en diff på runt 2 000 kr. Vad (17) skall jag göra av den??!! Jag har ju inte haft kostnaden! Hur skall jag då bli av med diffen?? Kloka ord och goda råd mottages tacksamt!

Fredrik Stigsson

Hej!
Eftersom ni bokförde en kostnad under förra året som var för hög så innebär det att ni måste justera ned denna kostnad i detta bokföringsåret så att ni bokför en "negativ kostnad" så att säga.

Ex. förra året 17 000 för hyra (momsfri)

2990 Kredit 17 000
5010 Debet 17 000

Detta året om ni "Inte" har rört konto 2990 för detta projekt, 2000 SEK lägre kostnad
2990 Debet 17 000
5010 Kredit 17 000

Detta året om ni har rört konto 2990 för detta projekt, 2000 SEK lägre kostnad

2990 Debet 2000
5010 Kredit 2000

Det skall inte finnas några upplupna kostnader från föregående år för detta projekt kvar under detta året.