Lager och icke betalda importvaror

Startat av per42, januari 24, 2014, 10:50:53 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

per42

    Hej!

    Jag har en lite udda situation:


    • Har importerat grejer från kina.
    • Betalt en delfaktura.
    • Betalt moms & tull på hela värdet vid införsel (Sköttes av fraktagenten, baserat på "Commercial invoice" som kineserna skickade med).
    • Har inte fakturerats för resterande belopp och sålunda inte heller betalat.

    Allt detta skedde före årsskiftet så det ska med i 2013 års bokslut (kör med kalenderår).

    Jag har aldrig förut haft lager, eller gjort något liknande. Mina frågor är:


    • Vad anger jag som lagervärde? Den faktura jag betalt + hela momsinbetalningen (+ tull osv) eller?
    • När jag redovisar moms slutar det med att jag ska få tillbaka moms (eftersom jag inte har betalt hela kostnaden) ska då lagervärdet ändras?
    • Jag kan ju inte bokföra min skuld eftersom jag ännu inte fått någon faktura, så bokföringstekniskt finns inte skulden än?
    • När jag väl får fakturan och betalar den 2014 ska lagervärdet ändras igen?

Fredrik Stigsson

Hej!

Vad anger jag som lagervärde? Den faktura jag betalt + hela momsinbetalningen (+ tull osv) eller?
Du anger den faktura du betalat + tull men inte moms. Moms redovisar du som ingående moms. Moms ingår aldrig i lagervärdet. I lagervärdet ingår inköpspriset plus hemtagningsutgifter (tull m.m).

När jag redovisar moms slutar det med att jag ska få tillbaka moms (eftersom jag inte har betalt hela kostnaden) ska då lagervärdet ändras?
Eftersom moms inte ingår i lagervärdet så behöver du inte ta det här i beaktande.

Jag kan ju inte bokföra min skuld eftersom jag ännu inte fått någon faktura, så bokföringstekniskt finns inte skulden än?
Om du har fått varor men ingen faktura så har du en skuld men inte annars.

När jag väl får fakturan och betalar den 2014 ska lagervärdet ändras igen?
Nej, du behöver inte ändra lagervärdet då. Du bokför normalt lagervärde enbart vid bokslut. I små företag gör man inte mer än ett bokslut per år.

per42

Citat från: Bokfoering skrivet januari 31, 2014, 10:03:38 AM
Jag kan ju inte bokföra min skuld eftersom jag ännu inte fått någon faktura, så bokföringstekniskt finns inte skulden än?
Om du har fått varor men ingen faktura så har du en skuld men inte annars.

Jag har ju fått varorna. Då borde alltså skulden bokföras och värdet på lagret ändras? Men jag vet inte hur stor fakturan exakt kommer bli, eftersom den bla ska innehålla faktiska fraktkostnader (som jag hittills bara fått en uppskattning på). Hur gör man då?

Fredrik Stigsson

#3
Citat från: per42 skrivet januari 31, 2014, 10:48:20 AM
Jag har ju fått varorna. Då borde alltså skulden bokföras och värdet på lagret ändras? Men jag vet inte hur stor fakturan exakt kommer bli, eftersom den bla ska innehålla faktiska fraktkostnader (som jag hittills bara fått en uppskattning på). Hur gör man då?

Hej,

det här är något som du endast behöver ta hänsyn till vid bokslut. Om vi säger att så är fallet så får du göra en bästa uppskattning av skulden (en rimlig uppskattning utifrån din tillgängliga kunskap), det behöver inte stämma till 100 % med det verkliga utfallet. Jag har exempelvis bokfört in revisionsarvode som upplupen kostnad vid bokslut utan att veta exakt hur stort detta arvode blir, det brukar dock inte bli stora skillnader. Ett bokslut innehåller uppskattningar, bara du inte gör för omfattande uppskattningar så att det blir en ny Enron skandal eller liknande :). I och med att du frågar så tror jag inte att du är den typen av person som vill lämna falska uppgifter :).