Bokföring när en transaktion agerar betalning för flera kunders räkning?

Startat av rask, augusti 15, 2013, 07:42:23 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

rask

Hej,

Är ny här och har en delikat frågeställning som berör bokföring vid kommissionsförsäljning. Med kommissionsförsäljning avses att vi kommer att ta betalt för förmedling av varor. Försäljningen sker på nätet och vår intäkt blir den kommission vi debiterar säljare i samband med köpet. Jämför till exempel Ebay eller Tradera.

Skillnaden mot dessa är dock att vi tar vår kommission direkt i samband med betalningen av varan istället för att debitera den efteråt.

I mitt fall kommer jag att ha transaktioner som kommer in via Paypal, inbetalningarna kommer ifrån slutkund och är per order. Varje order, och därmed varje inbetalning, kan innehålla artiklar från flera säljare.

ex.
Kund beställer en vara från säljare 1 (100 kr) och en vara från säljare 2 (100kr). 80 kr går till vardera säljares Paypalkonto, 40 kr (minus paypalavgift) går till vårt Paypalkonto.

I normala fall blir en faktura/kvitto kopplad till en inbetalning men i ovan fall får vi in 40 kr från en tredje part för betalning av respektive säljares provision på 20 kr.

Vad jag förstått så måste jag bokföra kontotransaktionerna samt utfärda faktura till säljarna, dvs 20 kr per säljare enligt ovan, men jag är lost ungefär där.

Med andra ord, hur bör min bokföring ser ut?

Fredrik Stigsson

Hej!

Vad jag förstått så måste jag bokföra kontotransaktionerna samt utfärda faktura till säljarna, dvs 20 kr per säljare enligt ovan, men jag är lost ungefär där.
Du bokför varje faktura som en vanlig försäljning om du gör på det här sättet.

* Ett alternativ är att du enbart bokför din provision baserat på den betalning som kommer från tredje part. Säljaren bokför enbart sin vinst 80 kr och du bokför enbart din provision. Ert företag får ju aldrig in 100 kr utan enbart 20 kr. Det blir nog smidigast att göra på det här sättet.