2 frågor om finansiella anläggningstillgångar & en om aktieutdelning

Startat av TheEconomist, juni 08, 2013, 10:15:02 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

TheEconomist

Hej!

Jag hjälper en vän med bokföringen för hans aktiebolag och har två frågor kring olika finansiella anläggningstillgångar och en om hur utdelning ska bokföras.

1. Kapitalförsäkring
Är det rätt tolkat att det enda man ska bokföra för en kapitalförsäkringar är insättningar på konto 1385, dvs. alla affärer, tillhörande curtage, skatter osv. som debiteras inom kapitalförsäkringen ska ej bokföras?

2. Derivat(?)
Min vän har placerat pengar långsiktigt i ett värdepapper som heter "iTraxx". Vad jag kan förstå bygger värdet på underliggande tillgångar (Credit default swap) så ska det då bokföras som ett derivat på konto 1384? Banken kallar det dock i ett brev för "certifikat", vad ska man tro? Det har dessutom kommit utdelning under året, är det då konto "8252 Ränteintäkter från övriga
värdepapper"?

Hur gör jag i bokslutet, kan jag ta upp värdepappret till anskaffningsvärdet?

3. Utdelning
Ifall förra årets stämma beslutade att disponera en vinst om låt oss säga 2 MSEK i sin helhet som utdelning, ska jag då inleda året med att flytta föregående års resultat till "2898 outtagen vinstutdelning"? Under året har endast cirka hälften av vinsten tagits ut, men jag antar att resterande del i bokslutet ska kvarstå på konto 2898 och inte flyttas till balanserat resultat?

Tack på förhand!

Fredrik Stigsson

1. Kapitalförsäkring
Är det rätt tolkat att det enda man ska bokföra för en kapitalförsäkringar är insättningar på konto 1385, dvs. alla affärer, tillhörande curtage, skatter osv. som debiteras inom kapitalförsäkringen ska ej bokföras?

Du kan bokföra dessa olika avgifter om du vill men dessa avgifter inom kapitalförsäkringen är inte skattemässigt avdragsgilla.

2. Derivat(?)
Min vän har placerat pengar långsiktigt i ett värdepapper som heter "iTraxx". Vad jag kan förstå bygger värdet på underliggande tillgångar (Credit default swap) så ska det då bokföras som ett derivat på konto 1384? Banken kallar det dock i ett brev för "certifikat", vad ska man tro? Det har dessutom kommit utdelning under året, är det då konto "8252 Ränteintäkter från övriga värdepapper"?

Japp, du kan bokföra utdelningen på konto 8252.

Hur gör jag i bokslutet, kan jag ta upp värdepappret till anskaffningsvärdet?
Det lägsta av anskaffningsvärde och verkligt värde (K1, K2, K3). Du gör en nedskrivning om det verkliga värdet är lägre än anskaffningsvärdet.

3. Utdelning
Ifall förra årets stämma beslutade att disponera en vinst om låt oss säga 2 MSEK i sin helhet som utdelning, ska jag då inleda året med att flytta föregående års resultat till "2898 outtagen vinstutdelning"? Under året har endast cirka hälften av vinsten tagits ut, men jag antar att resterande del i bokslutet ska kvarstå på konto 2898 och inte flyttas till balanserat resultat?

Japp, den ej uttagna vinstutdelningen skall stå kvar på konto 2898.