Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Utbetalning från Skatteverket

Startat av magellan, mars 02, 2013, 10:07:31 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

magellan

Helt ny på detta område...
Vi är en liten nystartad ekonomisk förening, vi har än så länge inte betalat ut några löner och redovisar moms en gång per år i samband med deklaration. Vi har alltså ej betalat in några summor till skattekontot under 2012. Under 2012 fick vi dock en utbetalning från vårt skattekonto som sattes in på vårt bankkonto. Jag krediterade 1630 (Skattekonto) och debiterade 1920 (Bank)...var det rätt så långt? I min löpande bokföring är denna kreditering av skattekonto den enda transaktion som gjorts på skattekontot. Hur ska jag nu tänka vid bokslut, d.v.s. när jag ska avsluta kontona mot balansräkning? Vilka poster påverkar detta? Vad hamnar det under för rubriker?? (Vi bokför än så länge manuellt i Excel...) Jättetacksam för all hjälp hälsar en som snabbt håller på att bli gråhårig...


Fredrik Stigsson

Hej,

den summa som er ekonomiska förening fått inbetald från skattekontot är förmodligen knuten till momsen. Jag antar att du har en momsfordran bokförd på konto 1650 som du måste justera bort i och med att du har fått betalt från Skatteverket. Om den här utbetalningen är den enda transaktionen på skattekontot så borde saldot på skattekontot vara noll.