Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

utlänsk moms bokslut

Startat av Kiki, januari 11, 2013, 05:25:28 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Kiki

Hur gör jag att det blir rätt?

Fakturan som avser inköp varor från annat EU land har inte kommit in till bokslutsdagen.
Har skapat nu underlag för beloppet som jag vill bokföra som upplupen kostnad.
Nu verkar det inte finnas ett konto i bokföringsprogram (Visma 200) som tar hänsyn till detta belopp vad det gäller momsen.
Momsen redovisar jag ju först när fakturan har kommit in?
Och på vilket sätt bokförs det när fakturan sedan kommit....för mycket siffror denna vecka, bra att det är fredag   :o



Fredrik Stigsson

Hej!

När du bokför en upplupen kostnad så tar du aldrig hänsyn till någon moms. Du bokför en upplupen kostnad vid bokslut och justerar sedan tillbaka denna kostnad under nästkommande bokföringsår. Den faktura som inkommer under 2013 bokförs precis som vanligt.

Kiki

Har hittills gjort så här (exempel):

upplupen kostnad:

2990 kredit         5 000
60xx debet 5 000 

Fakturan kommer med högre belopp på 8000 netto

1930 kredit         10 000
2990 debet 5 000
60xx debet 3 000

Det funkar väl också?


Problemet jag menar med starttråden är att inköp EU inte har någon momskod med 0,-

Revisorn bokade förra året mina upplupna kostnader inköp EU på 4056 vilket medförde en momsavvikelse. Om man nu ska i alla tillfällen inte använda sig av ett konto med momskonto undrar jag lite varför revisorn gjorde det ändå. Men hur som helst...för att göra det rätt ska jag då lägga på ett nytt konto döper det som: konto 4057 inköp EU moms 0,-
Gör nästa år som du säger, bokar bort denna post när fakturan anländer och bokför som vanligt?

Tack,
// 8)

Fredrik Stigsson

upplupen kostnad:

2990 kredit         5 000
60xx debet 5 000 

Fakturan kommer med högre belopp på 8000 netto

1930 kredit         10 000
2990 debet 5 000
60xx debet 3 000

Det funkar väl också?

Det fungerar och du kan göra så om du vill, men det innebär att man måste hålla reda på varje enskild post av upplupna kostnader.

Revisorn bokade förra året mina upplupna kostnader inköp EU på 4056 vilket medförde en momsavvikelse. Om man nu ska i alla tillfällen inte använda sig av ett konto med momskonto undrar jag lite varför revisorn gjorde det ändå. Men hur som helst...för att göra det rätt ska jag då lägga på ett nytt konto döper det som: konto 4057 inköp EU moms 0,-
Ja, det är problematiskt. Din revisor kanske inte är så hemma i det här med momsredovisning i och med att hen inte arbetar med den dagliga bokföringen. Det går att lägga till ett nytt konto i kontogrupp 40 för upplupna varukostnader som inte har någon momskod kopplad till sig, att lägga till konto 4057 låter som en bra idé.