Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

F-skatt mm i samband med bokslut

Startat av Andreas, juli 05, 2012, 02:04:11 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Det har nu blivit dags att göra bokslut för räkenskapsår som slutade 30/6.
Jag har några frågor som ni gärna får hjälpa med:

a) Den sista preliminärskatten debiteras mitt skattekonto nu i mitten av juli. Hur bokas denna upp i samband med bokslut?

b) Ponera att jag kommer fram till en skatt på 20 000 kr och har betalat in 10 000 kr i preliminärskatt på konto 2519. Hur bokförs då detta i samband med bokslut?

c) Har en liten kostnadsränta på Skattekonto (10kr) skall denna bokas upp i samband med bokslut?

Andreas

Fredrik Stigsson

a) Den sista preliminärskatten debiteras mitt skattekonto nu i mitten av juli. Hur bokas denna upp i samband med bokslut?
Du behöver inte ta hänsyn till det här i samband med bokslutet. Du bokför debiteringen i juli när den sker.

b) Ponera att jag kommer fram till en skatt på 20 000 kr och har betalat in 10 000 kr i preliminärskatt på konto 2519. Hur bokförs då detta i samband med bokslut?
I samband med bokslutet bokför du årets skattekostnad och det bokförs exempelvis så här:

2510 Skatteskuld; Kredit; 20 000
8910 Årets skattekostnad; Debet; 20 000

c) Har en liten kostnadsränta på Skattekonto (10kr) skall denna bokas upp i samband med bokslut?
Ja, om den här kostnadsräntan finns med på skattekontot innan den 30/6. Skattekontot i bokföringen skall stämmas av och stämma överens med saldot på skattekontot enligt kontoutdrag från skattekontot.

Andreas

Tack för svar. Några frågor

a) Sista preliminärskatten är ju hänförlig till det räkenskapsår som precis gått ut. Borde då inte denna bokas upp som något?

b) Ponera att jag direkt vill göra inbetalningen till skatteverket på skatten. Hur skulle det då bli. Med hänsyn till att jag redan betalat 10 000 kr i preliminärskatt.

Känns som jag har snöat iväg med F-skatten

Tack

Fredrik Stigsson

a) Sista preliminärskatten är ju hänförlig till det räkenskapsår som precis gått ut. Borde då inte denna bokas upp som något?
Skattekontot avseende ditt företag visar på den fordran/skuld som finns gentemot skatteverket. Om skatteverket inte har debiterat preliminärskatten på skattekontot så finns det ännu ingen skuld avseende preliminärskatt. Preliminärskatt är ju en förskottsbetalning av skatt, den  preliminärskatt som betalas för ett inkomstår kan vara lägre eller högre än den verkliga skatten som skall betalas.

b) Ponera att jag direkt vill göra inbetalningen till skatteverket på skatten. Hur skulle det då bli. Med hänsyn till att jag redan betalat 10 000 kr i preliminärskatt.
Du kan göra en inbetalning till skattekontot för att försäkra dig om att slippa betala kostnadsränta på skattekontot. En sådan betalning till skattekontot bokförs genom att du krediterar kontot för bank (1930/1940) och debeterar skattekontot (1630). Kostnadsränta på din skatteskuld beräknas först efter den 1 maj när deklarationen har lämnats in, när du har gjort bokslut och deklaration vet du ungefär vilken skatt du kommer att få betala och kan då göra en inbetalning till skattekontot för att slippa betala kostnadsränta.

Andreas

Tackar för svar. Kommer ännu lite följdfrågor :)

a) Sista F-skatten skall därför inte bokas upp som en interimskuld?

b) Antar att jag vid en sådan inbetalning tar hänsyn till vad som redan betalats i i preliminärskatt. Men vad händer sedan när slutskattebeskedet kommer?

Fredrik Stigsson

a) Sista F-skatten skall därför inte bokas upp som en interimskuld?
Du får göra det men det finns ingen anledning till att göra det enligt min mening. En sådan uppbokning innebär att du måste ha ett motkonto som tar ut interimsskulden, det blir därmed ingen direkt skillnad i din balansrapport.

b) Antar att jag vid en sådan inbetalning tar hänsyn till vad som redan betalats i i preliminärskatt. Men vad händer sedan när slutskattebeskedet kommer?
Japp, du tar hänsyn till den preliminärskatt som har betalats för inkomståret. När slutskattebeskedet vet du exakt vilken skatt du skall betala och då kan du få betala lite extra eller få pengar tillgodo på skattekontot beroende på hur stor fyllnadsinbetalning du har gjort.