Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Lagervärdering

Startat av Aikon, maj 05, 2012, 10:53:47 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Aikon

Hej
Jag har en undran hur man ska värdera lager i ett handelsföretag.
Den grundläggande principen är ju att det lägsta värdet ska gälla.
Men om jag köper in en vara, låt säga en lastbil som ska säljas vidare, jag är en hejare på att pruta och köper den till ett skambud.
Är det då mitt skambud som ska gälla som anskaffningsvärde på bokslutsdagen? Lastbilen har ju ett betydligt högre värde och således är mitt lager ganska felvärderat om jag har lyckats köpa in mitt lager på samma sätt?
Jag har läst att i handelsföretag kan anskaffningsvärdet bestämmas som försäljningspris(exkl moms) med avdrag för bruttovinstmarginalen.
Men hamnar jag inte då på anskaffningsvärdet då?? Det känns som om jag hamnar på ruta ett igen med den tankegången.

Hjälp önskas, snälla!

Fredrik Stigsson

Hej!

Det är försiktighetsprincipen som tillämpas vid lagervärdering och den här principen gäller både för stora företag (IFRS) och mindre företag. Försiktighetsprincipen syftar till att skydda aktieägare och långivare med försiktiga värderingar av ett företags tillgångar. Du får tyvärr nöja dig med att redovisa hela vinsten för en lastbil när du har sålt den då det inte finns några objektiva marknadspriser (börspriser) för lastbilar och då en lastbil sjunker i värde med tiden.