Bokslutstrans. fr. "skuld till närstående" till "aktieägartillskott"?

Startat av andre, april 23, 2012, 01:54:16 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

andre

Hejsan,

Bättre sent än aldrig säger dem väll!?  ::) Av diverse olyckliga skäl har jag inte tagit tag i bokslutet förrän nu...men, men...

Så fråga...

Under (förra)årets gång har jag skjutit till pengar till mitt AB och bokfört det på "2893 Skulder närstående personer" ...dock är detta inga pengar som kommer betalas tillbaka den närmsta tiden så jag vill inte att detta ska stå kvar som en skuld...hur ser den bokslutstransaktionen ut?

Tacksam för svar! :)

andre

Ok så här blir det eller hur? :)

2890 - D
2093 - K

...men då detta inte påverkar verken balans eller resultat om jag nu hajar detta rätt så är det ju lika bra att låta det stå kvar som en kortfristig skuld och således ge mig chansen att betala tillbaka pengarna skattefritt...å så skriva över dem som aktieägartillskott nästa bokslut istället om så inte gjorts!?

Synpunkt på det? :)

Kiki

Har du haft för mycket minus resultat kan det som jag förstått vara bra att "överföra" din skuld till aktieägartillskott för att höja upp kapitalet. Är ditt resultat ok tror jag inte att du behöver göra något, skulle i så fall låta stå det som det är.

Kanske någon annan vet det bättre?

Kiki

andre


Fredrik Stigsson

Hej,

jag håller med kicki. Bättre att låta att ett aktieägartillskott vara en skuld så länge det går, bokför som aktieägartillskott om du behöver öka på det egna kapitalet.