Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Hur nolla konto 1250 och 1258?

Startat av Acka, februari 29, 2012, 09:32:23 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

Acka

Hej,vid en titt i BR ser jag att 1250 Datorer har ing balans 6127,-- och utg 6127,--, därutöver har 1258 Ack nedskrivn datorer minus samma belopp. S:a anläggningstillgångar 0,--.

Beloppen på dessa konton följer med som ing balans året efter, (2010 och 2011 BR ser precis likadana ut med dessa belopp o konton och summa). Något är ju fel, men hur bokar jag bort dessa? Det finns ju inget kvar att skriva av.
Mvh
Acka

Fredrik Stigsson

Hej,

finns datorerna kvar i företaget? Om datorerna finns kvar i företaget så skall du inte justera bort saldona på konto 1250 och 1258. Om datorerna har slängts (utrangerats) så kan du bokföra bort saldona enligt nedan:

1250 Kredit; 6127
1258 Debet; 6127

Acka

Ok, tack för det. Kan du utveckla/förklara för mig varför beloppet ska stå kvar om jag har datorn kvar?(vilket jag har). I min enkla värd är den ju avskriven och bör därmed inte längre "synas" i bokföringen? Men det är klart, ett visst värde har den ju fortfarande som en tillgång, men numera en mkt blygsam summa kan jag tänka.

Försöker bara förstå, typ när/var/varför/hur/osv. Så har du lust/ork att förklara, så taqr jag tacksamt emot det.
Mvh
Acka

Fredrik Stigsson

Hej!

Citat från: Acka skrivet mars 03, 2012, 07:03:33 PM
Försöker bara förstå, typ när/var/varför/hur/osv. Så har du lust/ork att förklara, så taqr jag tacksamt emot det.
Det finns ett visst informationsvärde i att veta vilka tillgångar som finns i företaget. Tänk dig att vi har en bostadsrättsförening med en byggnad som är helt avskriven. Om bostadsrättföreningen då justerar bort byggnaden bokförda värde från bokföringen så vet inte de personer som tittar i redovisningen anskaffningsvärde och ackumulerade avskrivningar för byggnaden (byggnaderna). Jag är den typen av person som tycker om att veta vad bostadsrättföreningen har för anskaffningsvärde på byggnaderna. Ett annat skäl är att det kan tillkomma utgifter för en tillgång som skall läggas till tillgångens bokförda värde och tillgångar kan i vissa fall skrivas upp. Om du har redovisats avskrivna tillgångar i balansräkningen så vet en person som läser balansräkningen att det finns tillgångar i företaget även om de är avskrivna.

* Jag har också tänkt som du innan när det gäller att ta bort tillgångar som är avskrivna men jag fick då en tillrättavisning av revisorn i det företag som jag gjorde bokföringen för.