Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Faktura

Startat av börjesson, november 21, 2008, 08:55:33 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

börjesson

Hej

Jag har en fråga gällande fakturor mellan näringsidkare.
Man måste som sagt ha med köparens namn och adress, men måste det vara företagets registrerade namn? Om företaget är registrerat som Jansson AB får vi då skriva fakturan till Jannes Bygg? Jag hittar inget i ML som hjälper mig..


edit:

Jag hittade detta i en manual för ett bokföringsprogram, så jag antar att detta stämmer om ingen annan vet något. Det räcker altså inte att ha kundens organisationsnummer på fakturan.


Namn
Kundens verkliga namn t ex Bertil Andersson eller AB Ytkomponenter
Detta är det namn som fakturan adresseras till. Det är artigast och juridiskt korrekt och viktigt att fakturan ställs till rätt företagsnamn,
det vet alla som försökt att kräva betalning av en kund som man skickat en faktura till där kundnamnet inte är det som finns i
registreringsbeviset. Var noggrann med att ange företagets "riktiga" namn !
http://www.dprsystemservice.com/Pres%20faktura.pdf

Mvh Tomas 

Fredrik Stigsson

Hej!
Bäst är att använda det vid faktureringstidpunkten gällande firmanamnet eller personnamnet, viktigast är dock att ange rätt organisationsnummer eller personnummer för att det inte skall uppkomma några oklarheter gällande till vem fakturan är utställd. Firmanamnet kan förändras ganska enkelt genom anmälan till bolagsverket.

börjesson


vedertagen

Detta att namnet på köparen måste finnas med var helt nytt för mig.

Hur fungerar det med kassakvitton från tex Netonnet när jag köper skrivare direkt över disk? Hur skall jag göra för att få med rätt uppgifter?

Och kanske viktigare, hur gör jag med de kvitton jag bokfört. Har tex en dator från elgiganten som jag enbart har kassakvitto på.

Jag har enskild firma och betalar sakerna med firmakortet.

Fredrik Stigsson

Hej!
Du får ett kontantkvitto när du köper något kontant, du har alltså redan betalt för produkten och då är det inte lika viktigt för säljaren att ha namnet på köparen. Säljaren kommer inte behöva kräva betalning, skicka inkassokrav eller begära utmätning. Du behöver inte göra något speciellt i din bokföring, du får avdrag för utgifter baserat på kvitton där inte köparens namn framkommer.

Resonemanget gällande köparens namn/organisationsnummer på faktura gäller mer fakturering till kund på kredit, det vill säga inte kontantbetalning.

TimFaste

En liten notering angående förenklad faktura utan specificerad mottagare.

Avdragsrätt för mervärdeskatt föreligger inte om beloppet inklusive skatten överstiger 2000 kr.

CiteraSkatteverkets föreskrifter

om förenklad faktura enligt mervärdesskattelagen (1994:200);

SKVFS 2005:14
Mervärdesskatt


Mindre belopp

2 §    Med mindre belopp enligt 11 kap. 9 § första stycket 1 mervärdesskattelagen (1994:200) avses en fakturas totalbelopp som inte överstiger 2000 kr inklusive mervärdesskatt.

Det kan vara viktigt att tänka på när man står i kassan på IKEA, Elgiganten, Net-on-Net eller liknande varuhus och har köpt möbler eller kontorsmaskiner. Begär skrivet kvitto där mottagaren av varorna finns specificerade.

/tim

Kiki

Hej,

nu har jag just läst det här inlägget.
Gäller detta även vid HB?

Vi har faktiskt inte vetat att mottagarens namn (alltså mitt namn samt organisationsnummer) måste finnas med vid högre belopp än 2 000.
Vårt företaget körs nu sedan 1 1/2 år och det finns fakturor med högre belopp vi bokförde efter inköp och har gjort avdrag för för momsen.

Vad ska jag göra nu??
Kiki

TimFaste

Nu får vi reda ut det här. Som en anpassning till EG-rätt gav regeringen uppdrag åt dåvarande Riksskatteverket att ta fram regler om hur en faktura måste se ut för att kunna vara underlag för avdrag av ingående mervärdeskatt. Svaret kom i form av en RSV:s skrivelse 031204 Dnr. 10435-03/110. Där finns många upplysningar om hur man ser på fakturering över huvud taget. Man skiljer på det man kort och gott kallar "faktura" och "förenklad faktura". En faktura ska innehålla följande information för att man som köpare ska ha rätt att göra avdrag för momsen (jag har disponerat om och gjort vissa tillägg i texten):

    * Datum för utfärdandet (fakturadatum)
    * Ett unikt löpnummer för varje faktura baserat på en eller flera serier
    * Säljarens registreringsnummer till moms
    * Säljarens och köparens namn och adress
    * Varornas mängd och art eller tjänsternas omfattning och art
    * Datum då omsättningen av varorna eller tjänsterna utförts eller slutförts. Vid a conto-betalning anges datum för betalning – om det kan fastställas och om det avviker från fakturadatum.
    * Beskattningsunderlaget för varje momssats eller undantag, enhetspriset exklusive moms, samt eventuell prisnedsättning eller rabatt som inte ingår i enhetspriset
    * Tillämpad momssats
    * Den moms som ska betalas. Om du använder vinstmarginalbeskattning ska du inte ange momsbelopp.

Samt i vissa fall
    * Kundens registreringsnummer till moms. Behöver endast anges om kunden är skattskyldig för förvärvet (omvänd skattskyldighet) eller om en köpare i annat EG-land åberopat sitt VAT-nummer för att få leveransen utan moms.
    * Vid befrielse från skatt eller vid omvänd skattskyldighet en hänvisning till
    * den relevanta bestämmelsen i ML,
    * den relevanta bestämmelsen i momsdirektivet eller
    * en annan uppgift om att omsättningen är skattebefriad eller att köparen är skyldig att betala moms.
    * Vid leverans av ett nytt transportmedel inom EG de uppgifter som behövs för att kunna avgöra att varan är ett nytt transportmedel (bilar, MC, båtar, flygplan)
    * Vid tillämpning av vinstmarginalbeskattning en hänvisning till o 9 a kap. i ML (för resetjänster 9 b kap.),
    * artikel 26 a i rådets direktiv 77/388/EEG (för resetjänster artikel 26) eller
    * en annan uppgift om att vinstmarginalbeskattning tillämpas.

TimFaste

#8
Och så kommer vi då till s.k. "förenklad faktura". När är en sådan aktuell? RSV svarar: "om försäljningen avser ett mindre belopp. Du får också använda en förenklad faktura om handelsbruket i branschen, administrativ praxis eller de tekniska förutsättningarna för fakturering gör det svårt att utfärda en fullständig faktura. Exempel på när förenklad faktura kan tillåtas är försäljning av bensin i automat och försäljning av tåg- eller bussbiljetter. Förenklad faktura får däremot inte användas vid gränsöverskridande transaktioner inom EG."

Typexempel är kassakvitton på ICA, Coop, IKEA eller annat varuhus, parkeringsbiljett, tågbiljett etc.

En sådan förenklad faktura - eller som vi ofta säger "kvitto" ska innehålla följande information:

   * Datum för utfärdandet (fakturadatum)
   * Identifiering av säljaren
   * Identifiering av vilken typ av varor som levererats eller tjänster som har tillhandahållits
   * Den moms som ska betalas eller uppgifter som gör det möjligt att beräkna momsen

Här är numera beloppsgränsen fastställd till 2000 kr om man vill ha rätt att lyfta momsen! Det gäller alla som är registrerade för moms oavsett företagsform.

Kolla gärna nedanstående länk. Där finns också information om den ursprungliga frågan angående rätt mottagarnamn!

http://www.skatteverket.se/moms/faktureringsregler/vadskaframgaavfakturan.4.58d555751259e4d66168000409.html