Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Överföra värdepapper till AB

Startat av hannes, september 30, 2011, 10:26:03 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

hannes

Mitt AB ska överta periodiseringsfonder från min enskilda näringsverksamhet.
Jag måste då tillföra AB:t tillgångar motsv. periodiseringsfonderna.

Jag har en depå med lite värdepapper som ska täcka en del av tillskottet, och funderar på hur jag ska göra det.
Det finns en del orealiserad vinst i värdepapprena

Det "enkla" (i någon bemärkelse) är ju att helt enkelt sälja av värdepapper och sedan tillföra bolaget pengarna.
Det kommer att utlösa både reavinstbeskattning privat, och en del courtage och köp/sälj-avgifter för fonder.

Därför funderar jag på att bara flytta över värdepapper till en depå ägd av Bolaget.

Frågor som då uppstår är:
1. Ska jag skatta på vinsten privat när jag överlåtit värdepapprena ?
2. Vad blir bolagets bokförda värde för värdepapprena ?
3. Vad blir bolagets anskaffningsvärde för värdepapprena ?

Jag föreställer mig att det är samma regler som gäller oavsett varför man tillför värdepapper till Bolaget,
det skulle t.ex. kunna vara en nyemmission istället för periodiseringsfond.

Någon som vet vad som gäller ?

Fredrik Stigsson

Hej!

Mitt förslag är att du säljer av aktierna och tillför pengarna till bolaget, då betalar du 30 % på vinsten i skatt. I aktiebolaget får du betala mer skatt än så när du skall plocka ut vinsten för dina värdepapper, löneskatter eller bolagsskatt + utdelningskatt.

Om du överför dina värdepapper till aktiebolaget så är anskaffningsvärdet lika med det pris som du sätter för överföringen. Om du sätter överföringspriset till det anskaffningsvärde som du har betalat från början så är anskaffningsvärdet i aktiebolaget det samma som ditt anskaffningsvärde för dessa värdepapper. Det bokförda värdet för värdepapprerna är lika med anskaffningsvärdet.

hannes

Kan jag sätta överföringspriset till marknadsvärde på överföringsdagen ?

(isåfall måste jag väl skatta privat på något sätt, annars går det väl inte ihop)

Fredrik Stigsson

Hej,

överföringspriset kan sättas till marknadsvärdet och då blir det en skattepliktig vinst för dig som privatperson.