Verifikationsunderlag etc. vid lån från aktieägare?

Startat av andre, september 19, 2011, 02:14:42 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

andre

Hejsan,

Sitter nu och ser över min bokföring...

...har skjutit till pengar till mitt AB och bokfört det på 2893 Skulder närstående personer.

Jag vill hålla det så simpelt som möjligt och tänkte inte böka med räntor etc (eller måste jag det?) utan bara betala tillbaka när pengar finns samt i slutet av året ta ställning till om det ska stå kvar som skuld till närstående eller gå in som aktieägartillskott.

Dock undrar jag nu över vad det krävs för sorts verifikationsunderlag till detta? Måste jag skriva ett skuldebrev? Påvisa var pengarna kommer ifrån i annan form? etc.

Tack och bock! :)

mikaelgreen

Nope, du behöver inte ta ränta om du inte vill. Däremot är det ett billigt sätt att få ut vinster ur bolaget, om det går med vinst och du nu ändå har lånat in pengar.

Vad gäller underlag (och här kanske någon inte håller med mig), brukar jag hålla det enkelt. Om man gör en stor inlåning vid ett tillfälle som man dessutom planerar ta ränta för, brukar jag skriva ett väldigt enkelt lånebrev. Men om det rör sig om en massa småtransaktioner fram och tillbaka, har jag inget underlag alls. Däremot är det ju bra om det står i kontoutdraget "Inlåning ägare" el dyl.

Det är den princip jag brukar gå efter, men jag vet inte om det finns något rätt eller fel här.

/Micke
Accountfactory.com - Papperslös redovisning till fasta priser för småföretag.

Cordula

För det aktiebolaget där jag tar hand om bokföringen krävde revisorn att ränta betalas. Men det handlade om riktigt stora belopp, flera miljoner. För ett kortfristigt lån skrev jag bara ett verifikationsunderlag där jag angav att kontotransaktionen handlade om lån från aktieägare; ränta tog vi inte för detta.