Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Lön - 395 000 kr

Startat av Mr. T, augusti 15, 2011, 11:08:10 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Mr. T

Hej
I år kommer jag att maxa min lön med att ligga på gränsen av nedre brytpunkten på 395 000 kr.

Min fundering är vad man ska göra med övriga pengar (vinsten) i mitt AB.

1. Ska jag låta dem beskattas med 26,3 % vid årsskiftet och endast ta ut en utdelning på 127 000kr (totalt 41% beskattning).

2. Anställa frugan för bokföringen och toppa upp hennes låga lön till nedre brytpunkten oxå?

3. Låta min lön gå över brytpunkten och skatta typ 50 % på överstigande summa?

Sen så skulle jag vilja veta vad den totala beskattningen skulle vara om jag istället lät återstående vinst gå över årsskiftet med en bolagsbeskattning på 26,3 %.. och sedan ta ut lön av dessa pengar. Det måste bli en ruskigt hög beskattning väl !!??

Exempel: vinst 100 000, efter bolagsbeskattning  (nästa år) har jag 73 700 kr kvar att ta ut en lön på. Det blir väl hälften av det beloppet kvar?

Så alltså istället för att ta ut lön i år (typ 50 000) så blir det endast 36 800 kr kvar ?

Kanske bara svammel och otydligt för er. Men hoppas på att någon förstår mig.

/T

Fredrik Stigsson

Min fundering är vad man ska göra med övriga pengar (vinsten) i mitt AB.
Alternativ 1 eller 2 men absolut inte alternativ 3. Ett annat alternativ (kan göras i kombination) är att du börjar pensionsspara i en pensionsförsäkring, du kan i aktiebolaget få avdrag för pensionssparande upp till vissa gränsvärden. "Premier för pensionsförsäkringar är skattemässigt avdragsgilla med 35 % av inkomsten under inkomståret eller det föregående inkomståret men maximalt med 10 prisbasbelopp"

Sen så skulle jag vilja veta vad den totala beskattningen skulle vara om jag istället lät återstående vinst gå över årsskiftet med en bolagsbeskattning på 26,3 %.. och sedan ta ut lön av dessa pengar. Det måste bli en ruskigt hög beskattning väl !!??
Du får betala bolagsskatt i år men när du sedan betalar ut extra lön nästa år så minskar din vinst nästa år och då betalar du mindre bolagsskatt än vad du skulle ha betalat om du inte betalat ut någon lön. Det du sparar kan du ta som utdelning senare.

Mr. T

Tack för det svaret! Ska kolla upp pensionsförsäkringar då.

Något som jag snubblade över på nätet var hur (extremt) mycket mindre arbetsgivaravgifterna var om man anställer en pensionär. Typ endast 11% påslag jämfört med 32%
Om jag skyfflade in pengar på tex min mor (som lön för bokföring kanske) så skulle ju hon (teoretiskt) kunna skänka tillbaka pengarna till mig privat väldigt förmånligt.
Jag vet att hon inte har bostadsbidrag eller övriga bidrag som hon skulle kunna bli av med när hon helt plötsligt fick en bra årslön.

Åsikter? Moraliskt fel? Ekonomisk brottslighet?

Fredrik Stigsson

Hej!

Det finns tyvärr begränsningar när det gäller att betala ut lön till närstående, läs mer om lön till närstående här. Begränsningsreglerna syftar till att förhindra inkomstsfördelningar som görs enbart för att minska skatt.