Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

När får jag tömma kontot 2650?

Startat av brisadsjolin, maj 09, 2011, 12:19:52 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

brisadsjolin

Momsrapporten till perioden jan-mars är klar sedan några veckor tillbaka. Jag var skyldig staten 816 kr och det har jag nu betalat samt bokfört inbetalningen.
Måste jag nu vänta på en lapp från Skatteverket för att tömma momskontot (2650) eller får jag göra det direkt efter jag betalat momsen?

Tack på förhand!

Fredrik Stigsson

Hej!

Du kommer inte få någon lapp från Skatteverket, de transaktioner som sker på skattekontot redovisas på ett kontoutdrag från skattekontot. Ett kontoutdrag för skattekontot måste du själva skriva ut via skatteverkets e-tjänst för detta eller beställa från Skatteverket. Jag själv har nästan alltid ett nollsaldo på mitt skattekonto och jag brukar betala in momsskulden den dag då momsredovisningen skall vara inlämnad. Jag bokför betalningen av momsskulden mot konto 2650 då jag vet att denna transaktion kommer att komma upp på skattekontot. Jag gör en avstämning mellan skattekonto och skattekontot i bokföringen med jämna mellanrum. Om du har en enskild firma så kan du bokföra bort momsskulden när du har betalat den, en enskild firma har inget eget skattekonto utan det är ditt privata skattekonto som används.