Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Bokföra utvecklingskostnader

Startat av PD, maj 04, 2011, 05:03:36 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

PD

Hej!

Under 2010 arbetade jag sex månader med ett projekt som nu sakta börjar ge intäkter.

Jag behöver aktivera 50 000 kr i mitt bokslut som utvecklingskostnader och skriva av dem under 5 år.

Det står i ert tips att man ska använda 3870 för detta. Med anledning av detta har jag några små frågor:

* 3870 är kontoklass 3 och ökar mitt företags omsättning, är det korrekt?
* I kontoklass 3 är de allra flesta fall konton belagda med moms. Är detta att anse som en "momsfri försäljning".
* Om det ska vara moms, hur bokför jag då denna moms då jag antar att jag inte ska betala in den till staten?
* En kamrat som jobbat med detta sade att han för 15 år sedan aktiverade kostnaderna som extraordinära intäkter, gör man inte så längre?

Fredrik Stigsson

#1
Hej!

* 3870 är kontoklass 3 och ökar mitt företags omsättning, är det korrekt?
Du bokför en negativ intäkt på konto 3870, det här beror på att aktiverade utgifter skall redovisas under Intäkter i den kostnadslagsindelade resultaträkningen, se baskontoplanen för kontogrupp 38.

* I kontoklass 3 är de allra flesta fall konton belagda med moms. Är detta att anse som en "momsfri försäljning".
Aktiverade utgifter skall inte redovisas som momsfri försäljning, det skall inte vara någon momskod kopplad till dessa konton.

* Om det ska vara moms, hur bokför jag då denna moms då jag antar att jag inte ska betala in den till staten?
Ingen moms.

* En kamrat som jobbat med detta sade att han för 15 år sedan aktiverade kostnaderna som extraordinära intäkter, gör man inte så längre?
Jag har inte varit med i branschen så länge som 15 år och vet därför inget om det här tyvärr.