redovisa förlust på n3a - hur gör jag?

Startat av FredrikL, april 21, 2011, 05:02:58 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

FredrikL

hej!

vi är två personer som har ett Handelsbolag. vi har endast gjort ett jobb (ca 10k) men köpt utrustning genom egna insättningar på ca 100k, således har vi gått back. hur deklarerar jag detta på min n3a-blankett?

jag var på ett infomöte hos Skatteverket om just det här men man tog endast upp exempel vid vinst, ej förlust.

vi är två delägare men jag står för hela underskottet då jag är den enda som arbetat aktivt under perioden. därför tänkte vi nolla min kollegas resultat i ink4. räcker det på n3a om jag fyller i min del av underskottet? finns det något annat man ens kan fylla i om man inte gått med vinst? vi kan ju tex inte
använda oss av perioderings- eller expansionsfonder.

hur vet man om underskottet påverkar anskaffningsutgiften? det finns ju både underskott som påverkar och som inte påverkar på n3a sid 2.

jag är oerhört tacksam omnågon kan hjälpa till. vet inte riktigt vart jag ska vända mig och har lite ångest ärligt talat :)

tack,
fredrik

Fredrik Stigsson

Hej,

det är erkänt svårt att deklarera för ett handelsbolag och dess delägare. Du kan ringa till skatteverket om du har problem med att upprätta deklarationen och du skall inte behöva känna någon ångest.