Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Grundavdrag - allmänt avdrag

Startat av Cordula, april 16, 2011, 04:54:05 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Cordula

Gäller skattemässiga justeringar av bokfört resultat.

Resultatet är på -1.766 Sek (ruta 42)
Sjukpenning (brutto, enligt kontrolluppgift, ruta 44) är 13.520 Sek.

Nu kommer jag inte vidare. Det finns ju ett grundavdrag på 18.200 Sek, men var någonstans ska jag dra av det? På ruta 45 står ett plustecken samtidigt som det står något om ett "allmänt avdrag vid nystartad verksamhet". Verksamheten är nystartad, alltså borde jag kunna föra över ett belopp till Ink1. Men hur ska jag beräkna det beloppet?

Skatteverkets broschyr är inte till stor hjälp, jag förstår inte hur jag ska justera resultatet. Någon som kan hjälpa till?

-ok, har nu kommit lite längre. Allmänna avdraget beskrivs i broschyr 295. Men var någonstans ska jag fylla i grundavdraget? Har man över huvudtaget rätt till grundavdraget i en aktiv verksamhet när man samtidigt hade en anställning?

Fredrik Stigsson

Hej!

Grundavdraget görs automatiskt, det är inte något du behöver fylla i. Ett allmänt avdrag för nystartad verksamhet motsvarar den förlust som du har haft (om man vill göra ett sådant avdrag). Allmänt avdrag för nystartad verksamhet anger du i ruta R45 på NE blanketten.

R45 Allmänt avdrag. Vid konstnärlig eller nystartad näringsverksamhet utnyttjat underskott (beloppet förs även till ruta 45 på INK1).