Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Förenklat årsbokslut Handelsbolag

Startat av Amar, april 13, 2011, 12:31:51 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Amar

Hej!

Har skött den löpande bokföringen för ett HB med två delägare, ska göra ett förenklat årsbokslut och har några frågor jag behöver reda ut.

En av delägarna har tidigare inte haft någon inkomst, men bor tillsammans med den andre och har delad ekonomi. Är det rätt att han får ha egna insättningar?

Under första året såldes verksamheten, är det något speciellt jag behöver tänka på när det gäller upprättningen av årsbokslutet? Skall avskrivningar göras?

Årsbokslutet skickas väl in som bilaga till inkomstdeklarationerna för respektive ägare? Eller har bolaget en egen inkomstdeklaration?

Tacksam för svar

MVH

Fredrik Stigsson

Hej!

En av delägarna har tidigare inte haft någon inkomst, men bor tillsammans med den andre och har delad ekonomi. Är det rätt att han får ha egna insättningar?
Ja, det går bra. När det gäller fördelningen av vinsten så kan man dock inte göra denna fördelning helt på skattemässiga grunder när det gäller närstående personer.

Under första året såldes verksamheten, är det något speciellt jag behöver tänka på när det gäller upprättningen av årsbokslutet? Skall avskrivningar göras?
Om verksamheten är såld så antar jag att det inte finns så många olika tillgångar kvar bolaget och då finns det inte så mycket att tänka på när det gäller värdering och avskrivningar.

Årsbokslutet skickas väl in som bilaga till inkomstdeklarationerna för respektive ägare? Eller har bolaget en egen inkomstdeklaration?
Handelsbolaget har en egen inkomstdeklaration, INK4, och sedan skall varje delägare deklarera för sin andel (N3-bilagorna).