Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Deklaration av aktieförsäljning

Startat av sam820921, april 05, 2011, 09:23:56 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

sam820921

Hejsan!

Eftersom det är deklarationstider så ska jag nu deklarera aktieförsäljning.  Men det är lite frågor jag har och jag blir inte klok.
Följande siffror är exempel och aktier avser SAMMA företag/aktie.
Förra året sålde jag 845 st aktier. Innan det ägde jag 1475. Dvs idag har jag kvar 630 kvar.
De 845 aktierna köpte jag 2009 och när de såldes 2010 gick jag med förlust. De tänker man ju så klart att det hela är OK nu och jag behöver inte deklarera då jag har gått med förlust. MEN jag kontaktade skatteverket.
De sa att "förluster" räknas baserad på genomsnittsbeloppet (dvs vad varje aktie är värd i genomsnitt). Detta har betydelse för mig då jag har innan 2009 köpt aktier genom åren. Totalt har jag köpt aktier ungefär 5 ggr (totala antalet 630 kr). När jag köpte aktier i början så var dem väldigt "billiga" dvs mitt genomsnittsbeloppvärde kommer att bli lågt och därmed kommer den senaste aktieförsäljningen räknas som vinst.  Pga. måste jag redovisa varje köp genom åren. När jag kontaktar banken vill de ha 200 kr för att ta fram dessa data, och de vill ha 200 PER transaktion dvs 1000 kr. Då säger skatteverket att jag kan använda ett schablonbelopp. Men denna metod är endast bra ifall aktierna har stigit väldigt mycket /eller om man inte har uppgifter på hur mycket man köpte de för (jag har ej kvar några papper på mina aktieköp). Dessutom så har det skett massa fission/fusion??(heter det så) genom åren med aktierna.

Min fråga är. Vad ska jag göra? Antigen kan jag.
1.    Utgå från schblonbeloppet och göra det "enkelt" för mig. Men då finns det risk att jag skattar mycket. (om aktierna inte har stigit jättemycket i värde).
2.    Att jag betalar 1000 kr till banken och skriva ner alla mina aktieköp (plus att man ska fylla i massa emmission) och göra det svårt för mig.
Finns det ngt annat jag kan göra? Vad tycker ni?

Med vänlig hälsning

Samuel

Fredrik Stigsson

Hej,

jag tycker att du skall beräkna det genomsnittliga anskaffningsvärdet för aktien. Om du inte har tillgång avräkningsnotor för alla anskaffningar så måste du be banken om dessa.

Exempel på beräkning enligt genomsnittsmetoden från deklarationstips.biz:
+ Köp 100 Ericsson för 10 000 SEK
+ Köp 100 Ericsson för 20 000 SEK
+ Split i Ericsson ger 200 nya aktier
= Totalt omkostnadsbelopp: 30 000 SEK
= Genomsnittligt omkostnadsbelopp: 75 SEK per aktie (30000/400)
- Försäljning av 100 Ericsson för 20 000 SEK
= Vinsten blir 12 500 SEK (20000-(75*100))
+ Köp 100 Ericsson för 10 000 SEK
= Nytt omkostnadsbelopp 32 500 SEK (30000-7500+10000)
= Genomsnittligt omkostnadsbelopp 81,25 SEK (32500/400)