Ang. tillskott av kapital i AB samt domänköp

Startat av andre, februari 24, 2011, 11:44:23 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

andre

Hejsan,

Ny här och således också på bokföring.

Har ett nystarter Aktiebolag står fortfarande i startgroparna och håller på att försöka bli klok på det här med bokföring.

En fundering som dykt upp redan nu. Jag är den enda aktieägaren och den enda aktiva inom företaget, och då jag har andra privata inkomster skulle jag då och då vilja skjuta till dessa till bolaget för att användas där.

Hur bokför jag detta på minsta-möjliga-krångel sätt.

Kollat runt lite och lutar åt aktieägartillskott 2093, är det ok? Sen allt jag sätter in i bolaget kommer ju användas och i slutänden komma tillbaka till mig i form av lön eller utdelning. Men då de "aktieägartilskotten" jag kommer göra är med redan skattade pengar kan jag då villkora dessa så att jag bara kan betala tillbaka dem till mig utan problem vid ett senare tillfälle?

...eller är jag helt ute och cyklar här!?  ;D

Sen till min andra fundering....

Har jag även köpt en domän (2.500kr ink. moms) ska användas för en e-handelsplats och efter läsande på ett annat forum bokförde jag det som en kostnad till ett egenskapat konto under 6230 Datakommunikation där jag även senare tänkte bokföra kostnader för webhotell etc.

Några synpunkter om detta?

Tacksam för alla svar och tankar kring ovanstående!  :)

/Andre

TimFaste

1) Dina tillskott

Jag tycker att du bokför löpande tillskott på konto 2893 Kortfr skulder närstående. Vid bokslutets upprättande tar du ställning till om du a) vill låta det stå kvar som kortfristig skuld [du räknar med återbetalning till dig privat inom 12 månader], b) du vill låta det stå som långfristig skuld på 2393 Lån från närstående eller c) om du vill att det ska gå in som aktieägartillskott på 2093.

Om du gör förluster under året och inser att det av det skälet behövs ett tillskott, så gör du ovanstående bedömning i det läget.

2) Domän, webbhotell och e-handelsplats

Själv tycker jag nog att konto 6230 Datakommunikation ska användas för möjligheten att kommunicera på nätet. Som t.ex. bredbandsuppkopplingen och eventuella kostnader för mobila bredbandslösningar.

De kostnader som du räknat upp hamnar i mitt tycke mer på reklamsidan. T.ex. 5970 Internetreklam.

andre

Först, tack för svaret!  :)


1) Dina tillskott

Ah, ok. Låter vettigt! Krävs det inte då att jag tar upp de utlånade pengarna i min privata deklaration under inkomst av kapital samt att jag måste ta räntor och sådant i beakt?


2) Domän, webbhotell och e-handelsplats

Hm, ah, det låter ju mer passande rörande 6230. Dock är ju verken webbhotellet och domänen någon reklam i sig, utan en direkt del av och en förutsättning för min näringsverksamhet? Hade mer tänk kostnader för fb/google annonser och dylikt på 5970?


TimFaste

1) Dina fordringar i din deklaration - eftersom vi inte har någon förmögenhetsskatt behöver fordringar inte tas upp. Däremot eventuella ränteintäkter.

2) Egentligen spelar det inte så stor roll - bara du vet vad som döljer sig bakom dina kostnader! :D

andre

Kanon!

...då tackar jag, lite klokare, för svaren!  ;D

bokmalen

Hej,

Jag ställde samma fråga här förra året och fick konto 5970 som svar: http://bokfoering.se/forum/index.php?topic=673.msg1734#msg1734

Är det skillnad om det är en enskild firma eller ett AB?

// Max

TimFaste

Nej, det är ingen skillnad. Du kanske bara håller dig med ännu mindre antal konton. T.ex. om du använder dig av K1-reglerna.