EU-moms vs VAT-nummer och skatteredovisning i Sverige

Startat av FrknF, februari 10, 2011, 06:37:41 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

FrknF

Hej!

Jag köpte programvara från Tyskland, en fysisk CD. Eftersom jag fyllde i VAT-nummer behövde jag inte betala 19% tysk skatt. Men jag misstänker att jag behöver betala svensk moms i gengäld. Hur bokför jag detta, och hur fyller jag i Skattedeklarationen? Ruta 20 låter som något åt det hållet. Vilka konton är inblandade i bokföringen?

Tidigare fråga jag haft på forumet gällde inköp och bokföring av en förbrukningsinventarie från England. Då hade jag ännu inget VAT-nummer, så jag fick finna mej i att betala engelsk moms och bokföra rubbet som en enda utgift. Alltså inte hålla på att krångla med att kräva tillbaka momsen. Hur redovisar jag detta inköp på Skattedeklarationen?

Mvh FrknF

Fredrik Stigsson

Hej!

Du behöver inte betala svensk moms men du måste redovisa utgående och ingående moms på inköpet. I skattedeklarationen skall du redovisa inköpsvärdet i ruta 20 "Inköp av varor från ett annat land inom EU:s momsområde", den utgående momsen i ruta 30 och den ingående momsen i ruta 48. Den utgående och den ingående momsen (25 % i de flesta fall) beräknas på inköpsvärdet i SEK och tar ut varandra men måste ändå redovisas i skattedeklarationen för moms. När du bokför EU-inköp är det viktigt att kontrollera så att du har rätt momskoder kopplade till de konton som du använder för att det skall bli korrekt i momsrapporten.

Exempel på bokföring av varuinköp från annat EU-land än Sverige