Start av enskild firma. Har skickat in ansökan om F-skatts. & namnskydd. Sen då?

Startat av Startgropen, februari 03, 2011, 02:31:15 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Startgropen

Hej!

Vad jag har gjort är:

  • Sagt upp mig ifrån en fast anställning för att satsa helhjärtat på mitt företag, vilket känns kul!  :D
  • Skickat in (men ej fått svar på) ansökan om F-skatt till Skatteverket. Siktade lågt när det gäller vinst, så får jag justera om och när det händer något. Valde kontantmetoden för bokföring, då jag i huvudsak kommer att arbeta som konsult och vill betala in moms när pengarna faktiskt kommer in, då det ibland kan dröja upp till 90 dagar. Jag angav att jag tror min första affärshändelse sker 1 feb 2011, men jag har väntat lite då jag inte valt bokföringsprogram ännu.
  • Skickat in (men inte heller fått svar på) namnskydd i Västmanland och Stockholms län.

Min affärsidé:

  • Att hyra ut mig själv som konsult inom mjukvaruutvecḱling (främst som utvecklare men kan tänka mig som projektledare ibland också för variationens skull) och IT-infrastruktur (nätverk, domänservrar, skrivarservrar, backup, DHCP, mail och liknande)
  • Skapa en mjukvaruprodukt som jag tror det finns ett sug efter på marknaden. Den produkten tänker jag sedan sälja som en tjänst som man prenumererar på. Men då jag vill ha något med ett högt värde innan jag släpper kommer det att ta tid. Jag arbetar på detta mellan kunder i min konsultverksamhet. Jag tror det tar minst ett år innan jag har en första version redo.

Saker jag funderar på:

  • Jag känner inte att jag har tid att utvärdera väldigt många program för bokföring. Att ha något online som är kopplat till min bank känns lockande. Speedledger verkar trevligt då det har autokontering. Jag använder Swedbank nu men kan tänka mig att byta bank. Hur vet man om ett bokföringsprogram är godkänt att använda rent bokföringslegalt? Vad tror ni skulle passa mig?
  • Finns det någonstans att vända sig om man undrar över hur man bokför en viss sak? Att det skulle kunna vara ett betalnummer eller en kostnad per fråga skulle vara helt okej, så länge som jag visste att kompetent hjälp finns inom räckhåll. Eller räcker det med det här forumet?
  • Bör jag gå en bokföringskurs hos t.ex. Medborgarskolan eller är det overkill? "Att föra bok" finns ju ifrån Bokföringsnämnden, det kanske räcker med den? Finns det något annat bra, gärna kortfattat och rakt på sak som ni rekommenderar?
  • Jag har "hoppat över" marknadsundersökning, att sätta upp en ordentlig budget och en affärsplan. Det är saker jag planerar att göra. Bör jag lägga min energi på det nu? I nuläget så ser jag det som ganska enkelt, jag behöver hitta kunder och lösa problem åt dem. Det genererar inkomst. Behöver jag "krångla till det" mer än så just nu? Marknadsundersökning tycker jag inte att jag behöver när det gäller konsultbiten, då det är tryck efter folk inom mitt område just nu. Min produkt kommer inte att bli klar på läänge, jag vill gärna komma lite längre med den innan jag tar in synpunkter via en marknadsundersökning.
  • Vad är bästa sättet att hitta kunder för min konsultverksamhet tror ni? Jag har erfarenhet av att vara konsult sedan tidigare. Små firmor brukar i regel ha svårt att få kontrakt med större kunder, utan får då gå genom ett större konsultbolag som underkonsult. Det har jag gjort förut, fast inte med min egen firma då. Så min plan är att kontakta några större konsultbolag då jag inte riktigt vet hur jag når slutkunden annars. Att kallringa till en massa företag är ju ett alternativ men det ger nog en ganska låg responsprocent.
  • Jag har inte tittat på eller tecknat någon företagsförsäkring ännu. Är det hög prioritet på det? Jag struntar även i extra pensionssparande just nu och har inte ändrat antal karensdagar till något, så det ligger på 7 st i nuläget. Bör jag tänka om?
  • Vilka nätverk för företagare tycker ni är värdefulla? Att samlas och utbyta idéer och diskutera problem i verkligheten tror jag skulle vara väldigt värdefullt. Jag är bosatt i Västerås, så det är där eller i Stockholm (som ligger ganska nära) som gäller för mig.

Jag ska ha ett kontor i hemmet och behöver köpa ett höj och sänkbart skrivbord, en dator, en router och en stol samt lite förbrukningsmaterial. Jag vill gärna komma igång med det snarast, så att jag är redo om jag får en kund som vill/tillåter (beroende på situationen och vad vi kommer överens om passar bäst) att jag arbetar ifrån mitt hemmakontor. För att kunna bokföra det så behöver jag ju ett bokföringsprogram samt kunskap att klara av att bokföra detta.

Bör jag välja ett bokföringsprogram snarast? Och hur införskaffar jag mig lättast de bokföringskunskaper jag behöver just nu? Är otålig att komma igång.  :)

Som märks så är min företagsstart lite trevande och aningen kaotisk.  :o Jag försöker ordna till en bra struktur och lära mig allt som behövs. Allt är väldigt nytt för mig! När det gäller mitt yrkesområde så ser det mycket bättre ut, jag lovar!  ;)

Tack för att du läste ända hit! Jag är väldigt tacksam för alla synpunkter och råd jag kan få.

Kiki

Hej,

lycka till med företaget!

Håller med om att det är trevligt att vara egen företagare. Men så klart uppgiften är krävande.

Vad det gäller bokföring. Jag använder VismaSPCS. Jag är väldigt nöjd med programmet. Du kan välja enkla eller mer avancerade system, precis efter ditt önskemål. Själv litar jag inte till 100% på ett online program som är kopplade till min bank. Inte funktionsmässig utan av säkerhets skäl.

Jag har läst ekonomi och bokförings kurser på högskolan. Dels fristående och dels inom programmet jag läste. Har läst genom massa böcker ringde till min bror (han är controller), och ställde/ställer massor frågor. Jag är inte svensk så ibland var det inte lätt rent språkmässigt,. men det går att lära sig.
Det finns ju olika böcker, och skatteverket informerar också väldigt mycket. Hur mycket du behöver lära dig beror ju också på företagets (du) aktiviteter. För att få en grundläggande förståelse för bokföring, förutsatt att en saknas helt, är "Att föra bok" visserligen en bra början.

Marknadsföring, jo...jag kanske kan tipsa om att skicka ut nyhetsbrev istället för kallringa. Prova "getanewsletter". Du får, tror jag, 100 utskick gratis per månad. Behöver du fler kan du uppgradera till bra pris.

För faktureringen kan du kanske börja med positionsett. Programmet är gratis och finns att köpa, beror på vad du behöver. Men som start kanske tillräckligt?

Du kommer troligen att behöva lära dig olika program i början, så börjar inte med för komplicerade program som bara gör dig galen. Gör det enkelt för dig.

Kiki

mikaelgreen

De större onlineprogrammen på marknaden idag tror jag inte har några säkerhetsproblem som vi småföretagare behöver oroa oss för. De är även OK legalt (krävs faktiskt inte så mycket för det). Har inte testat Speedledger, men kopplingen till bank förstår jag är praktisk om man inte har kört så mycket bokföring. Tror det ingår nån slags support på telefon också. Fast det kostar väl några hundralappar i månaden?

Övriga onlineprogram: Fortnox är rätt billigt liksom e-conomic, där Fortnox är mer traditionellt uppbyggt och e-conomic försökt hitta lite nya vägar. Smaksak vad man gillar. 24/7 office är overkill för en ensamföretagare.

Offline skulle jag väl köra på Visma Enskild Firma, även om jag inte har testat just det programmet.

Lär du dig bäst från en bok eller på kurs? Som bok har säkert BL info nån bra bok.

Ftgsförsäkring är som hemförsäkring för ditt ftg, dvs det täcker det basala. Om din jobblaptop faller i backen täcks det t ex inte av hemförs.

/Micke

Skulle jag själv starta egen konsultlåda skulle jag nog köra online.
Accountfactory.com - Papperslös redovisning till fasta priser för småföretag.

LAREMA

Själv så startade jag enskild firma 1/6-10 och då valde jag VISMA Enskild firma och det fungerar bra. Det har lite begränsningar, men jag skall arbeta med det som jag kan, inte hålla reda på en massa olika konton.