Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

problem med skattedeklaration

Startat av Kiki, januari 26, 2011, 05:34:47 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Kiki

Hejo,

jag sitter här och mitt huvud rökar.. >:(

Jag ska lämna in min skattedeklaration för HB innan inkråm till AB.

Det är en sak jag inte förstår:
I ruta 5 ska man sätta in beloppet av försäljning men i momsrapporten finns siffrorna med som avser inköpta tjänster omvänd skatt i sv
Dessa ska man som jag uppfattar ange i ruta 24 övriga inköp av tjänster.

Varför hänvisar momsrapporten hela momspliktiga omsättningen till ruta 5?

Eller tänker jag fel?

Sen vet jag inte om gjorde rätt med en sak. Fick en inbetalning 2009 för en tjänst som avser 2010. Momsen redovisades när inbetalningen ägde rum, dvs. 2009. Nu uppstår ju en försäljning jag inte deklarerar moms för. Gjorde jag fel, eller behöver beloppen försäljning inte alltid överensstämmer med det redovisade beloppen man gör i deklarationen?

Tacksam för hjälp..

mikaelgreen

Hmm, inte helt säker på att jag förstår frågan, men det låter som att första steget är att se till att momskoderna i kontoplanen är rätt. T ex ska momskoden på 3041 Försäljning tjänst vara så att den skickas till ruta 5, etc. Momsrapporten går helt på kontonas respektive momskoder, iaf i de program jag använt.

Ang andra frågan: Antar till att börja med att du har kalenderår som räkenskapsår. Då ska momsen normalt sett redovisas det år fakturadatum ligger på, oavsett när arbetet skedde, oavsett om du har kontant- eller faktureringsmetoden och oavsett när betalningen sker. Det finns några undantag till detta, men för det mesta funkar det så. Tror vi behöver lite mer info om situationen för att ge ett mer exakt svar. När skickades fakturan och varför stämmer försäljningen inte överens? Är det pga periodisering till 2010?

/Micke

Accountfactory.com - Papperslös redovisning till fasta priser för småföretag.

Kiki

Hej Micke,

tack för ditt svar.
Det är räkenskapsår 2010-01-01-2010-12-31

Fakturan skickades ut i dezember 2009, kunden har alltså betalt i förskott då tjänsten avsedde 2010. I januari har då bokad 3041 mot förskottsbetalning. Momsen redovisades 2009 när kunden betalade/fick fakturan.. Därför har jag haft mindre försäljning än jag redovisat moms för. Motsatsen är ju att jag kommer att redovisa ett mindre momsbelopp detta år än försäljning då jag ju redan har redovisat ett belopp 2009.

Angående momsrapport.....på momsutdraget står det: momspliktig omsättning ruta 5. På deklarations blanketten står momspliktig försäljning.

I hela min omsättning ingår ju även inköp av tjänster omvänd skatt. Då jag har redovisat ing.och utg. moms på den inköpta tjänsten kommer det inköpta beloppet att synas på momspliktig försäljning.....fast att beloppet inte ingår i försäljning utan i övriga inköpta tjänster omvänd skatt, eller hur?

Jag kan alltså inte rakt av från momsutdraget skriva ner beloppen.

Så antingen behöver programmet lära sig något av mig... :D eller jag har missuppfattat något fel och bokfört på fel konton....det sistnämnda verkar vara sanningen.. ;)
Jag hoppas att jag inte krångla till för mycket mina förklaringar.. ::)

Kiki

mikaelgreen

Hmm, nu ska vi se. Vi tar periodiseringen först.

Det är ett krux med momsrapporten vid periodiseringar. Jag brukar göra så att jag bokför all fakturering på det vanliga intäktskontot, t ex 3041. Sen i slutet av månaden gör jag justeringar av upplupna/förutbetalda intäkter mot 1790/2990 och använder då ett intäktskonto utan momskod, i mitt fall 3980 (välj ett som du tycker passar bra). Det innebär att fakturerad försäljning i månaden ligger på 3041 (som stämmer med utg moms) och momsrapporten stämmer, medan månadens intäkt blir summan av 3041 och 3980. Så gör iaf jag. Nån som har andra bra metoder?

Momsrapporten då. "Momspliktig omsättning" och "Momspliktig försäljning" är samma sak. Inköp av tjänster är inte omsättning, omsättning är dina intäkter som alla ska i någon av rutorna 5-8 eller 35-42. Och den momspliktiga omsättningen i ruta 5-8 måste såklart stämma överens med utgående momsen i rutorna 10-12.

Inköp med omvänd skatt är en annan sak. Den hamnar i ruta 20-24 och den "utgående momsen" (förvirrande namn, tycker jag) i ruta 30-32. Den motsvarande ingående momsen vid den omvända skatten klumpas ihop med övrig ingående moms i ruta 48.

Om momskoderna i programmet är korrekta ska du kunna föra över siffrorna direkt till skattedeklarationen.

Hoppas det hjälper.

/Micke
Accountfactory.com - Papperslös redovisning till fasta priser för småföretag.

Kiki

Hej,

tack för svaret. Det hjälpte.

I HB har jag ett gammalt bokföringsprogram, som visade sig har inte aktuell momskod.. :-\

I det nya AB har jag ju köpt ett nytt program och jämförde lite posterna, här verkar det stämma allting.

Ska tänka på ditt förslag om justeringar...så länge jag inte behöver redovisa månadsvis kommer ju problemet först upp vid årets slut.

Tack
kiki