Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Faktura leveransdag

Startat av 1111, januari 14, 2011, 03:10:36 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

1111

Hej!

Enligt skatteverket skall leveransdagen framgå av fakturan. I vissa sällsynta fall tar jag dock betalt i förskott, beställer därefter varan och skickar den så snart jag har fått den. Det betyder att jag inte vet leveransdag när jag skriver fakturan (jag redovisar enligt kontantmetoden och måste upprätta en faktura så snart kunden har betalt). Hur löser jag detta?

Tack på förhand!

TimFaste

Det står också så här: "Vid betalning i förskott eller a conto: betalningsdatum — om det kan fastställas och är något annat än fakturadatumet."

Dessutom är det så att om du säljer till privatpersoner så händer inget särskilt om fakturan i något fall inte är fullständig. Det är näringsidkare med rätt att dra av moms som har anledning att vara grinigare. Om det av fakturan framgår att det är en förskottsfaktura samt datum då du förväntar att få betalt, så är det inga problem för någon!

1111

Tack för ditt svar Tim. Vissa av mina kunder är privatpersoner, andra näringsidkare.

Betalningsdatum har jag inte med (trots förskottsbetalning) eftersom betalningsdatum alltid är densamma som fakturadatum. Vilket betyder att jag saknar leveransdatum. Jag funderade på att skriva ut fakturorna nu, lämna rutan för leveransdatum tom och fylla i den när jag vet. Vad tror ni om det?