Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

priliminär skatt

Startat av Kiki, januari 14, 2011, 06:49:02 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

Kiki

Hej,

jag hänger nu inte riktigt med.
Jag fick F-skatt sedeln för AB, klart så här långt.

Jag betalar ju arbetsgivaravgifter och prel.skatt efter löneutbetalning.

Nu fick jag brevet för inbetalningen av preliminär skatt i samband med F-skattsedeln.

Handlar detta nu om skatt för överskott av AB? Eller den prel.skatten för oss som anställd...känns konstig om det vara så.. ::)

Det har med AB förväntade överskottet att göra eller hur?

Tack för svar.. :D
Kiki

mikaelgreen

Det var AB:t (inte du) som fick F-skattsedeln och prelskattebeskedet, eller hur?

Jäpp, det har med AB:ts förväntade överskott att göra. Den vinst som AB:t i slutändan betalar 26,3% bolagsskatt på. Om du har årsmoms är momsen också inkluderad i prelskatten. SKV vill ju ha in skatten löpande under inkomståret, så baserat på din preldeklaration (eller lite intelligent gissande, om du inte skickat in någon preldeklaration) bestämmer de hur mycket du ska betala i månaden under inkomståret.

Om du tycker beloppet är felaktigt, kan du närsomhelst skicka in en preldeklaration med uppskattad vinst för inkomståret, så justeras din prelskatt. Mitt råd är att gissa lågt snarare än högt.

/Micke
Accountfactory.com - Papperslös redovisning till fasta priser för småföretag.

Kiki

Hej Micke,

då har jag tänkt rätt, tack för ditt svar.

Kiki

Kiki

Hej igen,

nu har jag funderat lite om hur mycket jag ska ange för att undvika att betala in för mycket, men.....

i den deklarationen ingår även moms, eller hur? Det står på min f-skatt sedel att jag ska redovisa i moms i inkomstdeklaration.

Då räcker det ju inte att bara lämna uppgifter om ändrad förväntad överskott?


Och en annan fråga. Det står på bokföringstipset om kontot 2519 för bokf.av preliminär skatt. Detta konto finns inte i min kontoplan.
Ska jag beakta några koder om jag vill lägga upp ett själv?

Tack för era synpunkter
Kiki

TimFaste

Jag förutsätter att vi fortfarande pratar om aktiebolaget! Eftersom jag gillar det här med att använda underkonton för bolagsskatterna går jag först igenom det lite utförligt.

I BAS 2010 finns följande underkonton till Skatteskulder:

2512 Beräknad inkomstskatt
2513 Beräknad fastighetsskatt/fastighetsavgift
2514 Beräknad särskild löneskatt på pensionskostnader
2515 Beräknad avkastningsskatt
2516 Moms
2517 Beräknad utländsk skatt
2518 Betald F-skatt

Konto 2512 - 2517 fastställs i allmänhet i samband med att man upprättar bokslutet. Dock kan t.ex. konto 2514 bokas upp under löpande år via automathantering kopplat till kontona för pensionsutgifter.

Konto 2518 debiteras under året med inbetald F-skatt.

När slutskattsedeln regleras bokas skuldposterna på konto 2512 - 2516 avseende det året bort (debet). Motbokas och avstäms mot skattekontot 1630.
Konto 2518 krediteras med inbetald F-skatt. Motbokas och avstäms mot skattekontot.
I samband med detta är det viktigt att inte ta bort andra saldon från kontona än vad som tagits upp för det aktuella bokslutet! Eventuella differenser måste bokföras mot respektive kostnadskonton eftersom vi då får rätt på felaktiga beräkningar.

Bara ändrat förväntat överskott?: Nej, du måste titta på omsättning och inköp och utifrån det göra en uppskattning av momsen också!

Konto 2519: Som du ser finns det inte i BAS 2010.

Koder?: Vet inte!