Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Hur och när bokföra egna utgifter?

Startat av AndersK, oktober 04, 2008, 12:58:49 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

AndersK

Hejsan.

Jag är helt grön (och väldigt osäker) på hur det här med bokföring fungerar så jag behöver lite hjälp. Företaget är enskild firma och det är bara jag som driver företaget, dvs. inga anställda. Mitt bokföringsprogram är Visma Enskild Firma.

Säg att jag och hustrun för några månader sedan var på IKEA och handlade. Jag köpte ett skrivbord till företaget för egna pengar eftersom företaget inte hade några och på samma kvitto hamnade också de prylar vi köpte privat. Jag har förstått att jag kan dra av kostnaden för skrivbordet via företaget och att jag ska räkna med 20% moms i sådana här situationer, men jag har några frågor:

* Hur bokför jag detta och som vad?
* Ska jag boföra posten på det datum inköpet skedde? (Jag antar det.)
* Säg att företaget börjar dra in lite kapital -- är tanken då att jag ska ta tillbaka de pengar jag lagt ut? Hur bokförs det i sådana fall?
* Är jag tvingad att ta tillbaka utläggen innan deklaration? Dvs. kan jag ha utläggen innestående tills vidare?

Hoppas ni förstår vad jag menar!

Hälsar
Anders

Fredrik Stigsson

Hej!
Visma Enskild Firma är annorlunda jämfört med andra bokföringsprogram i och med att detta program inte använder sig av en vanlig kontoplan och inte heller av debet och kredit.

* Hur bokför jag detta och som vad?
Det skrivbord som du har köpt in bokför du som "inventarier", om skrivbordets inköpspris var 10 000 eller mindre exklusive moms kan du dra av hela utgiften som en kostnad direkt "Förbrukningsinventarier" och behöver därmed inte göra löpande avskrivningar på detta skrivbord. Du använder kvittot från IKEA som verifikation, kan klistra kvittot på ett A4 för att få en hanterlig verifikation och anteckna datumet för betalning. Du bokför bara skrivbordet, momsen på detta är 25% av beloppet exklusive moms eller 20% av beloppet inklusive moms.

* Ska jag boföra posten på det datum inköpet skedde? (Jag antar det.)
Visma Enskild Firma utgår i från att man använder kontantmetoden vilket innebär att man bokför verifikationer vid betalningstillfället, det datum då man betalar för utgifter eller då man får betalt från kunder. I ett vanligt bokföringsprogram skulle du ha bokfört det här inköpet med privata pengar som en egen insättning men jag antar att detta alternativ inte finns i Visma Enskild firma och du kan istället dra inköpet mot Kassa.

* Säg att företaget börjar dra in lite kapital -- är tanken då att jag ska ta tillbaka de pengar jag lagt ut? Hur bokförs det i sådana fall?
Det som finns som ett negativt saldo på "Kassan" är egentligen dina pengar eftersom du har betalt för inköp privat, när du vill föra tillbaka dessa pengar till dig själv kan du betala ut pengar från bankkontot till ditt privata konto och bokföra transaktionen som Bankkonto mot Kassa.

* Är jag tvingad att ta tillbaka utläggen innan deklaration? Dvs. kan jag ha utläggen innestående tills vidare?
Du är inte skyldig att ta tillbaka pengarna innan deklaration, dessa pengar ses som en skuld i den enskilda firman till dig som privatperson och är egentligen positivt eget kapital i din enskilda firma, men ligger förnärvarande som en negativ post i kassan.