Inköp av varor från USA. Tull och konteringsfrågor

Startat av 1111, december 17, 2010, 05:36:02 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

1111

Hej!

Jag planerar att köpa in varor för vidareförsäljning från USA. I ett första skede planerar jag att köpa in för 500kr ink amerikansk moms och frakt.

1) Hur tar jag reda på hur stor tullen blir för detta? Jag misstänker att det är olika tullsatser för olika varor?

2) Hur drar jag av momsen? Jag antar att jag får ett specat kvitto med amerikansk moms. Eller ska jag (som vid handel med EU-länder) ange till handlaren att jag handlar som företag och att denne inte ska lägga på momsen?

Tack på förhand!

TimFaste

Tullverket har information om tulltaxan för olika varukoder. Lite besvärligt att leta runt, men det går också att få hjälp via telefon.

Om du med "moms" menar den amerikanska försäljningsskatten, så ingår den i din anskaffningsutgift för varan. Den kan du inte hämta hem någonstans.

Svensk moms debiteras du från Tullverket eller via den speditör som tar hem varan åt dig.

1111

Då tror jag att jag är lite med.

Idag redovisar jag kostnader för att köpa in varor i konto 4000. Ska jag ta med tullavgiften där också, eller ska den redovisas separat på ett annat konto?

TimFaste

Tullavgiften ingår också i din varas anskaffningsutgift.