Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Boka bort en skuldsedel i ett AB

Startat av Elvis, december 16, 2010, 08:02:23 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Elvis

Jag har ett AB med en skuldsedel på 100 000 till ett annat AB som har satsat pengar i min verksamhet. Nu vill det andra AB:t kvitta skuldsedeln mot ett kundregister i mitt bolag. Hur bokför jag den transaktionen?

Fredrik Stigsson

Hej,

du skall omboka skulden till en momsfri försäljning. Utdrag från Skatteverkets momsbroschyr: Du ska inte ta ut moms om du säljer en hel verksamhet (inkråm) eller en avgränsad del av en verksamhet i de fall köparen ska driva verksamheten vidare och skulle ha avdragsrätt för den ingående momsen.

Exempelvis:
2399 Övr långfristiga skulder; Debet; 100 000
3044 Försäljn tjänst sv momsfri; Kredit; 100 000

Elvis


Elvis

En undran till! Köparen har som avsikt att så småningom sälja verksamheten vidare. Hur länge måste köparen driva verksamheten vidare för att eliminera risken att SKV ser vår transaktion som momspliktig?

Fredrik Stigsson

Hej,

det spelar ingen roll att köparen avser att sälja verksamheten senare då det inte finns någon tidsgräns. Huvudidén är att köparen hade fått avdrag för den ingående momsen, det blir alltså ett nollsummespel för skatteverket när det gäller moms om du skulle ha tagit ut moms.

TimFaste

En liten fundering bara - är det bara en försäljning av ett kundregister eller är det en verksamhet som du säljer?

Elvis

Jag säljer en del av verksamheten i mitt bolag som inkluderar domänadresser, kundregister och källkoden till ett bokningssystem.

TimFaste


Elvis

Tack för snabba och bra svar! Jag är glad att jag hittade det här forumet. :)