Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

inkomstdeklaration

Startat av andersson, december 04, 2010, 09:50:52 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Hur gör jag?

..
1 (100%)
..
0 (0%)

Antal personer som röstat: 1

andersson

Hej för alla, jag har en fråga angående inkomstdeklaration..Jag driver enskild firma från augusti  och nu tänker jag att göra inkomstdeklaration för dessa månader (6) , jag vet också att man som började ett firma efter juli kan vänta till nästa år för inkomstdeklaration(0-18 mån),men jag vill inte vänta. Vad måste jog göra? Ska jag ansöka för inkomstdeklaration eller kommer direkt i april 2011?

En andra fråga är angående bokföring. Jag får i firman pengar för arbete/tjänster, har varuinköp , och använder skatteschablon för resor med privat bil (18,50/mil), använder också ett bökföringsbok inte ett program på dator och skattedeklaration för moms varje 3:e mån. Kan jag få lite hjälp med vad måste jag skriva i inkomstdeklaration för bärekningen : 50 000 försäljning efter moms, 20 000 varuinköp efter moms, 10 000 resor till arbete.

Tack så mycket!

Fredrik Stigsson

Hej!

1. Angående när inkomstdeklarationen skall upprättas
När du skall upprätta inkomstdeklarationen för det första räkenskapsåret beror på när det första räkenskapsåret avslutas. Om ditt första räkenskapsår sträcker sig till den 31 december år 2010 så skall du upprätta inkomstdeklaration för inkomståret 2010 men om du har ett förlängt räkenskapsår som sträcker sig till den 31 december år 2011 (18 månader) så skall du vänta och upprätta inkomstdeklarationen först under år 2012.

Du kan ladda hem blanketten för inkomstdeklarationen avseende din enskilda firma (NE) från Skatteverkets hemsida, Inkomstdeklaration 1 får du hem i brevlådan år 2011.

2. Beräkning
Ladda hem deklarationsblankett (NE) avseende inkomstår 2009 för att se dess utseende, då kommer du förhoppningsvis att se hur blanketten skall fyllas i.

Blanketter för deklaration

andersson

Tack för svar! Okej jag förstår nu, men hur vet jag om det första räkenskapsåret avslutas nu den 31 december 2010 eller nästa år?

Fredrik Stigsson

Hej!

Okej jag förstår nu, men hur vet jag om det första räkenskapsåret avslutas nu den 31 december 2010 eller nästa år?
Det här anger man när man registrerar företaget hos bolagsverket. Det kan vara så att det framgår av det registreringsbevis som du har fått från bolagsverket men jag är inte helt säker på det här, annars kan du kolla på din registreringsanmälan som du skickade in när du registrerade företaget.

andersson

Hej igen,

Jag pratade med en revisor som trodde att han kan hjälpa mig och jag är osäkert nu på en sak.. Jag använder skatteavdragen för hushålsarbete när jag fakturearar och får 50% från mina kunder och 50% från skatteverket, han sa att  beloppet som jag får från skatteverket ska betala inte moms för dem..eftersom är "rättvinst" eller nånting...   t:ex en faktura med 2000:- jag ska betala 400:- som utgående moms, men han menar att jag ska betala moms 200:- bara för 1000:- som jag får från kunden och för pengarna från skatteverket inte.
Vad säger ni om det??

Fredrik Stigsson

Hej,

du skall redovisa utgående moms på hela försäljningsvärdet exklusive moms oavsett om du återfår pengar för RUT eller inte. Om du exempelvis fakturerar en kund 25 000 SEK inklusive moms (25 %) avseende arbetskostnad så kan kunden få ett RUT-avdrag om maximalt 12 500 SEK, du redovisar en utgående moms om 5 000 SEK, erhåller 12 500 SEK från kunden och 12 500 SEK från Skatteverket om allt går smidigt.

andersson