Skattekonto och arb.givaravgift samt löneskatt

Startat av Cordula, november 23, 2010, 03:04:22 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Cordula

Läste en gammal tråd om hur man bokför arbetsgivaravgifter och är nu lite förvirrad eftersom det inte ser ut som i min lärobok (ok, den är några år gammal...)

I samband med löneutbetalning bokförde jag så här:

debet 7010 (bruttolön)
kredit 2710 (löneskatt)
kredit 1930

debet 7510 (sociala avgifter)
kredit 2730 (arb.givaravgift)

När sedan löneskatt och arbetsgivaravgift betaldes till skatteverket bokförde jag så här:

debet 2710 (löneskatt)
debet 2730 (arb.givaravgift)
kredit 1930

Så långt ser allt bra ut. Men sedan får jag problemet att debitera på skattekontot. Men jag får ju inte bara hoppa över 1930, transaktionen finns ju. Vilket motkonto får jag kreditera? Eller gör man helt annorlunda i dagsläget?

TimFaste

Många gör som du och bryr sig inte om skattekontot, men helt korrekt är inte den metoden.

När du betalar in pengar till skattekontot är det som att flytta pengar mellan olika egna konton. Vad de sedan ska användas till är en annan sak.

Betalningen:

Debet 1630
Kredit 1930

Transaktioner som inträffar på skattekontot:

Kredit 1630
Debet 2710
Kredit 1630
Debet 2730

Om det händer något annat på skattekontot så bokför du det enligt samma princip. T.ex. intäktsränta:

Debet 1630
Kredit 8314

Utbetalning från skattekontot:

Kredit 1630
Debet 1930


Cordula

Tack för svaret.

Men lite häftigt att det står fel i läroboken. De skriver väl att det finns ett skattekonto, men vi arbetade aldrig med det. Och nu har jag gjort fel och bör göra om löneutbetalningen. Bra att det bara är tre löner som ska korrigeras.


TimFaste

Om alla kontona 1630, 1930, 2710 och 2730 har korrekt utgående saldo för redovisningsperioden känns det som lite överkurs att göra om någon del av bokföringen. Världen går inte under för att du kört en genväg!  ;D

Du hittar mer i BFN:s anvisning BFN U 97:2. I anvisningen finns bl.a. nedanstående text:

"Den bokföringsskyldige behöver emellertid av bl.a. avstämningsskäl kunna särskilja de olika skatte- och avgiftsbeloppen. Skatter och avgifter bokförs därför alltid först på särskilda konton. När skattedeklarationen under en senare period avlämnas omförs beloppen till avräkningskontot. Betalning bokförs direkt mot avräkningskontot. Ränteposter bokförs på avräkningskontot när kontoutdrag för skattekontot erhålls från skattemyndigheten."