Hur bokföra import av varor från annat EU-land

Startat av 1111, oktober 31, 2010, 01:24:21 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

1111

Hej!

Hej, ny här och ny som egenföretagare. Och mycket grön som bokförare. Jag bokför för hand (på papper), enligt kontantmetoden. Redovisar moms i inkomstdeklarationen.

Jag har 2 frågor. Dels hur jag skall bokföra en utförd import, dels hur jag ska göra i framtiden:

1) Jag har importerat varor för vidareförsäljning till ett blygsamt värde (totalt 200kr ink frakt) från UK. Eftersom jag inte hade koll på reglerna uppgav jag inte mitt momsregnummer till säljaren, och betalade därför brittisk moms. Eftersom det enbart rör sig om 200kr tänker jag inte bry mig om att försöka skicka säljaren mitt momsregnummer och få honom att skicka en ny faktura etc. Dock vill jag naturligtivs få rätt på bokföringen. Hur gör jag egentligen för att bokföra dessa 200kr? Kredit bör blir 2018 (betalade med mitt privata kort). Men hur ska momsen bokföras?

2) Jag planerar att importera varor för vidareförsäljning för 5000kr (till att börja med) från Tyskland. Nu tänker jag se till att uppge momsregnr till säljaren så att denne inte lägger på tysk moms. Men vad gör jag sen? Hur bokförs detta? På skatteverket.se hittade jag följande angående moms vid köp av varor från andra EU-länder:

Du ska redovisa värdet av inköpen i ruta 20 (Inköp av varor från ett annat EG-land) i skattedeklarationen. Den utgående momsen ska du beräkna själv och redovisa i någon av rutorna 30, 31 eller 32 (beroende på skattesats). 


Jag förstå inte riktigt. Rör sig inte utgående moms om den moms som jag lägger på när jag säljer något till mina kunder?

Vidare - periodiska sammanställningar över moms vid handel med utlandet som ska lämnas in till skatteverket - ska sådana endast upprättas om jag säljer till utlandet, inte när jag köper - dvs blir det aktuellt för mig som bara importerar, inte exporterar?

Mycket tacksam för svar, jag känner mig rätt lost här...

TimFaste

Fråga 1:

Du bokför hela beloppet inklusive brittisk VAT som din inköpskostnad.

Fråga 2:

När en VAT-registrerad köpare inom EU köper en vara från en VAT-registrerad leverantör inom EU så flyttas hela beskattningen till köparens land. I ditt fall flyttas redovisningen av den utgående momsen till dig!

Sedan måste du ställa dig frågan "Får jag dra av den här momsen?" Enligt din beskrivning så kan du ju det, så då drar du av samma moms som ingående moms. Resultat = netto 0 kr att redovisa.

Därför ska momsen ingå i ruta 30, men samma belopp ingår också i ruta 48! Och underlaget för momsberäkningen redovisas i ruta 20.

Nej, du behöver inte göra någon periodisk sammanställning så länge du inte säljer till VAT-registrerad köpare i annat EU-land.


1111

Tack för ditt svar! Jag är rädd att jag inte har fattat ingående och utgående moms helt, men eftersom jag frågade om detta i min andra tråd (om webhotell från Dubai) så avvaktar jag svar i den tråden istället.

1111

Ett par frågor i ämnet.

1) Ruta 48, var finns den? Har hittat de andra rutorna i momsbilaga 2168, men inte 48.

2) Är detta rätt bokfört (gäller ett inköp från tyskland a 4000kr ex tysk moms, rätt att dra av momsen gäller, svensk moms 25%):

Debet                                            Kredit
4040 (varuinköp från EU):4000kr         2018 - 4000kr
2640 1000kr                                    2614 - 1000kr

Vid försäljning bokför jag som vanligt med svensk utgående moms på konto 2610.

Är jag rätt på det?

mikaelgreen

1) Ruta 48 finns på skattedeklarationen, som lämnas månads- eller kvartalsvis. Den blankett du nämner är den som bifogas inkomstdeklarationen när du har årsmoms. Då för man in ingående momsen direkt på blankett INK1/INK2 istället. Och då heter den inte 48 längre. :-)

2) Det beror lite på vilka momskoder du har på dina konton. Momskoden på 2614 bör vara 30 (dvs ruta 30 på skattedekl). Vissa använder ett separat konto för ingående moms vid omvänd moms, antagligen av avstämningsskäl. Men det går lika bra att använda 2640. Annars ser det bra ut.

/Micke
Accountfactory.com - Papperslös redovisning till fasta priser för småföretag.

1111

Tack för ditt svar Mikael.

Återigen springer jag på begreppet "momskodat" - är det en funktion som finns i bokföringsprogram, eller vad betyder det? Jag redovisar på papper.

Angående att använda ett separat konto för ing. moms vid omvänd moms så låter det ju som en bra ide. Har du något förslag på lämpligt kontonummer för ett sådant konto?

mikaelgreen

Ah, förlåt, ja de flesta bokföringsprogram har nån slags momskodning. I sin enklaste form (som t ex i SPCS) innebär det att varje bokföringskonto kan ha en momskod kopplad till sig. I SPCS är koden detsamma som rutan på skattedeklarationen dit beloppet i slutändan ska, dvs för 2614 i ditt fall bör den vara 30. Andra program kan hantera det annorlunda. Och om du bokför på papper, i Excel el dyl bör du bara se till att du lätta kan summera vilka belopp som ska i vilka rutor på skattedeklarationen.

Enligt BAS är standardkontot för omvänd moms vid inköp av tjänster från utlandet (EG eller utanför) 2614, medan kontot för inköp av varor från EG är 2615. Så enligt BAS bör du alltså använda 2615. Men som sagt, huvudsaken att det hamnar rätt i skattedeklarationen i slutändan.

Jag brukar använda 2645 för ingående moms vid omvänd moms. Det är också i enlighet med BAS.
Accountfactory.com - Papperslös redovisning till fasta priser för småföretag.

1111

En följdfråga - jag har nu fått hem varorna och tänker börja sälja dem. När så sker, ska jag då bokföra utgående moms som vanligt, på konto 2610 (dvs samma momskonto som när jag säljer varor jag har köpt i Sverige)?

TimFaste