Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Hur bokföra betalning av webhotell i Dubai

Startat av 1111, oktober 31, 2010, 01:06:11 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

1111

Hej, ny här och ny som egenföretagare. Och mycket grön som bokförare.

Jag bokför för hand (på papper), enligt kontantmetoden. Redovisar moms i inkomstdeklarationen.

Jag fick en faktura från one.com (baserat i dubai) som jag hyr webhotell av och som jag har köpt domänplats via. Ingen moms var specificerad (vilket enligt one.com berodde på att de är baserade i dubai). I den totala summan ingick både hyra av webhotellet i 12 månader, årlig domänavgift (.se) och en uppläggningsavgift.

Konteringen gjorde jag såhär: Debet 6900 övriga kostnader, Kredit 2018 (egen insättning, dvs jag betalade fakturan med mitt privata kort).

Dels inser jag nu att en del av summan belastar 2011, och att det därför borde bokförts annorlunda (som någon typ av förutbetald kostnad 17xx antar jag?)

Visst borde jag ha gjort något åt momsen också?

Har jag gjort fler fel?

Mycket tacksam för svar!

TimFaste

Din ursprungliga kontering tycks vara korrekt.

Jag förstår inte varför någon del av beloppet borde belastat 2011 ...

Att periodisera verkar också vara överkurs eftersom det inte kan röra sig om stora belopp, eller hur?

Momsen däremot ska tas upp som köpt tjänst från ett land utanför EU. Utgående moms i ruta 30, Ingående moms i ruta 48 och underlaget i ruta 22. I bokföringen löser man det genom att bokföra den utgående momsen i kredit på konto 2614 "Beräknad utgående moms på tjänsteförvärv från utlandet, oreducerad" och den ingående momsen på konto 2640 eller 2641 eller om man vill ha mer spec av ingående  moms på konto 2644.

1111

Tack för ditt svar TimFaste!

Tanken med periodiseringen var att kostnaden för webhotellet gällde ett helt år (och jag köpte i slutet av september). Men det rör sig inte om mycket pengar - ca 300kr. Påverkar det (lite pengar) kravet på periodisering?

Angående rutorna - jag antar att det har att göra med någon sorts momsredovisningsblankett? Jag redovisar moms i den vanliga deklarationen. Finns en sådan blankett på nätet så att jag kan följa vad du skriver direkt på blanketten?

Angående utgående och ingående moms. Jag har nog missuppfattat detta. Jag tolkade det som att utgående moms var den som jag lade på priset för de varor som jag säljer (bokfört normalt på 2610) och ingående moms var den som jag betalade för varor som jag köper (bokförs normalt på 2640). Men så verkar det inte var om jag förstår ditt svar rätt?

TimFaste

Om du kollar mitt förslag till kontering så ser du nog att du förstått det rätt. "Utgående moms i kredit på konto 2614 ..."

För att se deklarationsbilagans fältnummer så kan du kolla den här länken: Momsbilaga 2168.

1111

Jag är ledsen, men jag fattar fortfarande inte. Hur kan det bli någon utgående moms på en tjänst som jag köper? Jag säljer ju inte den vidare.

Kanske bör förklara hur jag normalt bokför inköp och försäljningar, kanske har jag gjort något väldigt basic fel och inte fattat alls. Detta rör alltså inköp och försäljning i Sverige.

Inköp av vara för vidareförsäljning (betalat med pengar från kassan 1910), kostar 1000kr ex moms:

Debet                   Kredit
2640 - 250kr          1910 - 1250kr
4000 - 1000kr


Försäljning av samma vara för 1600kr ex moms (inbetalningen sker kontant till kassan):

Debet                   Kredit
1910 - 2000kr        2610 - 400kr
                           3000 - 1600kr

Där har jag ju både en ingående moms (2640) och en utgående (2610).

Jag misstänker att jag missuppfattat något grundläggande här. Mycket tacksam för tålamod med någon som är ny.

TimFaste

I och med att det blir s.k. "omvänd skattskyldighet" blir du faktiskt skattskyldig i Sverige för den försäljning som det utländska företaget gjorde. Däremot får du också avdragsrätt för samma moms.

Förslag till kontering (använder för enkelhets skull kassa också i detta exempel):

5979 Internetkostnad utland: Debet 300 kr
2614 Utg moms 1 tjänsteförvärv utland: Kredit 75 kr
2640 Ing moms: Debet 75 kr
1910 Kassa: Kredit 300 kr

Konto 5979 har du momskodat så att det tas med i momsdeklarationen i fält 22.

1111

Tack igen för ditt svar (och stora tålamod:) )

Lite frågor har tillkommit:

1) Vad är meningen att samma momsbelopp bokförs både på in och utgående momskonto? Jag har ännu inte gjort något bokslut, men jag trodde att dessa konto helt enkelt kvittades mot varandra för att få reda på hur mycket man ska betala in (eller få ut) av staten? Detta blir väl ett nollsummespel (avseende momsen för för just detta inköp)?

2) Är momskodning en funktion som finns i ett bokföringsprogram?


TimFaste

1) Meningen?

Tja, det kan man ju alltid fundera över! Nuvarande regler är ett resultat av samarbetet mellan EU-länderna. Primärt finns två olika faktorer som påverkar reglerna. Det ena är att medlemsländernas olika skattesatser inte ska påverka handeln mellan företag inom EU. Därför ska mottagaren redovisa momsen med sitt eget lands skattesats. För det andra vill man ha kontroll så att det inte förekommer alltför mycket fiffel med momsen. Det är utifrån det behovet vi ska se den periodiska sammanställningen där säljaren redovisar köpare i andra EU-länder med VAT-nr och försäljningssumma.

Därmed blir du alltså skyldig att redovisa den utgående skatten. Det ska du göra oavsett om du får avdrag för hela skatten eller endast en del - eller kanske 0 avdrag! Som exempel kan nämnas om du väljer att importera en ny personbil i ditt företag som är VAT-registrerat. Du informerar leverantören att denne inte ska lägga på sitt lands moms. När du får hit bilen ska du redovisa den utgående momsen. Bilförsäljning är en skattepliktig verksamhet. Låt säga att du inte bedriver bilhandel eller har taxirörelse. Då får du inget avdrag för den moms som du redovisar in till Skatteverket!

2) Momskod i bokföringsprogram?

Det måste finnas i bokföringsprogram där du kan ta ut en fullständig momsrapport.