Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Leasing bil

Startat av Kiki, oktober 28, 2010, 03:32:47 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Kiki

Hej,

jag har en del frågor angående att leasa en bil till företaget. Vissa svar skiljer sig åt när jag kollar skatteverkets sida och det vår revisor har sagt.

Det ska bli en personbil med leasingavtal till företaget. Det är tänkt att även använda den privat (alltså bilen :P).
Är det rätt att jag får dra av 50% av momsbeloppet vid första betalning (20% av hela bilkostnad som egen insats i början)
Sedan själva leasingavgift får jag dra av 50% på momsen med.
Rätt så här långt?
Varför får jag inte dra av 50% på moms om jag köper bilen exempelvis i Tyskland? Känns som Sverige begränsar här fri rörlighet på varor inom EU. Eller förstår jag fel det hela?

Tillval får jag inte dra av 50% moms på?

Sen sa min revisor att jag skulle betala själv drivmedel och kan få ut milersättning från företaget. Men på skatteverkets sida står det att jag även vid privat användning får företaget betala alla driftkostnader även drivmedel. Vad är rätt?
För driftkostnader får jag dra av 50% moms med?

Och hur ser det ut sen med förmånsvärdet? Jag antar att jag inte behöva föra ett körjournal om jag förmånsbeskatta bilen?
Hur gör jag vid lönekörning? Lägger värdet på lönen och beräknar på hela summan arbetsgivaravgifter samt semesterlön osv. Nu läste jag att förmånsvärdet är momsbelagt hur hanteras det hela?

Många frågor... ::)....men säkert finns det någon som är snällt och har svar på de?? :-*

Tack på förhand...
Kiki

TimFaste

Vid köp av personbil (enligt Skatteverkets definition) - inget momsavdrag. Oavsett om du köper den i Sverige eller importerar den från något annat land! Undantag är om du bedriver biluthyrningsföretag, taxi eller liknande. Eftersom samma regler gäller oavsett inköpsland så har du full rörelsefrihet! :D

Moms på leasingavgifter ger rätt till avdrag med hälften av momsen på leasingavgiften. Om fakturan innehåller andra avgifter eller kostnader som är momspliktiga får du dra av hela momsen som gäller dessa avgifter.

Om du genomför leasingaffären och efteråt väljer att köpa dragkrok inklusive montering och ombesiktning, motorvärmare och kupévärmaruttag, vinterdäck på fälg, extraljus m.m. så har du full avdragsrätt på den momsen precis som när du köper service och låter utföra reparationer. Däremot måste du ta hänsyn till all extrautrustning vid beräkning av bilförmånen. Om tillbehören ingår i "köpet" av leasingbilen så blir det 50 % momsavdrag även på den del av leasingavgiften som kommer från tillbehören.

När det gäller drivmedel så får du göra vilket du vill. Betala all drivmedel själv och begära bilersättning för resor i tjänsten (beloppen ser du på Skatteverkets hemsida; f.n. diesel 6,50 kr/mil och övriga bränslen 9,50 kr/mil). Låta företaget betala allt bränsle och ta upp bränslekostnaderna för den privata körningen som förmån.

I båda fallen måste du alltså föra en körjournal eller åtminstone en hyfsat detaljerad journal som beskriver körningar i tjänsten. Mer information om reglerna för och behov av körjournal hittar du på Skatteverket ang körjournal



Kiki

Tack så mycket för svaret!

Kiki