Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Betalat med privata cash

Startat av miu, september 07, 2008, 07:19:35 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

miu

Jag har frågat förut men här kommer frågan igen med en litne annan fundering.

Jag har som sagt handlat massor med mina privata pengar till mitt företag. Jag sätter igång om 3 veckor så det har inte funnits ett öre på mitt företagskonto.

Jag har tänkt att bokföra en insättning på konto 2018 före varje sak jag har handlat ex:

2018 egen insättning 300kr
6110 kontorsmaterial 300kr
2018 egen insättning 500kr
5460 förbrukningsmaterial 500kr

1. Så långt stämmer det väl?

Men det jag funderar på är datum och kvitto på den egna insättningen:
2. Måste jag bokföra det på exakta datum som köpet har gjorts på eftersom det inte har rört mitt företagskonto utan endast mitt privata konto? (varför jag undrar är eftersom jag har betalat någon faktura och ej noterat vilken dag den är betald, lätt att kolla på internet banken, men jag är lat  ;D)
3. Jag har ju självklart sparat alla kvitton på köpen prydligt och fint i datumordning i en pärm. Men jag behöver väl inget kvitto på att pengarna är från mitt konto? Jag kan ju likaväl ha betalat kontant.


Kiki

Hej,

själv bokförar jag när in resp.utbetalningar gjordes, dvs. när pengar har flyttats.
Kanske jag köper nåt på lördag, men kontot berörs först på tistag, då sätter jag datumet på verifiktionen på tistag. 

Din andra fråga gällande insättningar. Jag skriver ett eget kvittot när jag sätter in pengar, eller köpte varor med egna pengar. Det är enklare att ha koll på allt. Och förstår jag rätt behöver man skilja på om kassan berörs eller ett bankkonto. Vill säger, har du betalt kontant berörs kassan vilket ska bokföras.

Hoppas det hjälpte.

Eller kanske någon har ett bättre svar... :)

Hälsningar Kiki

miu

Tack för ditt svar, den det hjälpte tyvärr inte så mycket. Eftersom jag inte har kört igång än så har jag inte rört varken företagskortet, kassan eller något som berör företaget. Utan jag har bara handlat med mina privata pengar från mitt eget konto.

Så jag puffar och fiskar efter fler svar.  :)

Fredrik Stigsson

Hej!

1. Glöm inte bokföra ingående moms också om du är momsregistrerad vill säga.

2. Använd fakturan eller kvittot för köpet som verifikationsunderlag, du kan använda det datum som står som fakturadatum eller datum för kvittots utfärdande som datum i bokföringen. Om inköpen gjordes innan företagsstart så använder du första datumet i bokföringsåret enligt beslut från bolagsverket vid registrering av företaget.

3. Du behöver inget kvitto på att betalning skett med privata pengar. Fakturan eller kvittot räcker.

miu

Tack för ett perfekt svar! Momsen bokförs av sig själv i mitt bokföringsprogram. Så jag skrev aldrig dit den :)