Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Presenter

Startat av Kiki, september 04, 2008, 03:15:01 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Kiki

Hej,

en bekant i utlandet, utanför EU, gjorde en tjänst åt mig. Hon byggde upp min hemsida.
Hon sa att hon inte vill ha pengar för det. Trots detta känner jag att jag vill tacka henne och tänkte köpa en tillgodocheck (säger man så?). Alltså jag betalar redan, och skicka henne information om, för hur mycket pengar, och i vilken affär hon kan köpa något för sig själv.

Gärna vill jag bokföra detta som kostnad ändå, eftersom det inte bara handla om 500 kronor.

Hur kan jag göra det? Får jag göra det? Eller står jag själv för kostnader?

Tack,
Kiki

Fredrik Stigsson

Hej!
Om du vill ge ett presentkort till din bekanta ses detta som ersättning för utfört arbete, detta skall beskattas antingen av ditt företag som lön om presentkortet ges till en privatperson eller som intäkt i din bekants företag om denne är företagare.

Om din bekanta är privatperson
Om du har enskild firma, handelsbolag eller kommanditbolag kan du bokföra presentkortet som ett eget uttag till dig själv, det vill säga inte som en kostnad. Om företaget är aktiebolag skall du bokföra presentkortet som en förmån och redovisa samt betala preliminär a-skatt och arbetsgivaravgifter på beloppet, då kan du bokföra presentkortet som en kostnad.

Om din bekanta är företagare
Om du ger presentkortet till din bekanta som har företag så skall din bekanta skatta för detta i sitt företag.

Kiki

Tack för svaret.

Även om jag inte kan dra av kostnaderna för hennes arbete, är ju hemsidan trots allt en tillgång för företaget,eller hur?
Och själv har jag ju också haft arbete med detta i form av ideér, kontorsarbete,kommunikation tills man har allt som man önskar. Det tar ju mycket tid. Vi räknar med att får uppdrag på grund av vi har denna hemsida, alltså kan den ses som tillgång?
Hur kan jag göra i det här fallet?
Tack
Kiki 8)

Fredrik Stigsson

#3
Hej!
Om du skall ta upp en hemsida som en tillgång måste det finnas verkliga utgifter för denna, obetalt arbete kan inte inräknas i tillgångsvärdet. En hemsida skulle i så fall vara en immateriell tillgång och dessa skall skrivas av över 5 år. I tillgångsvärdet måste det dock ingå utgifter som företaget haft och då måste exempelvis den som utfört arbetet fått lön eller ersättning som egen företagare.

Bokföra utgifter som tillgång
Mer om tillgångar och immateriella tillgångar