Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Lagerförändring

Startat av Kiki, september 04, 2008, 03:08:07 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Kiki

Hej,

först skulle jag vilja tacka för svaren jag fick för tidigare frågor.
Och nu kommer det redan nya... ::)

Det ser ut som om jag bokförde mina varorinköp fel.
Jag har läst att man borde bokföra alla inköp ungefär så:
14xx lager +1000
1930 konto -1000
4010 inköp +1000
49xx lagerförändring -1000

Vid försäljning med vinst:
14xx lager -1000
1930 konto +1200
3010 förs. -1200
49xx lagerf. +1000


Själv har jag bara bokfört kontot mot inköp varor resp. kontot mot förs. varor.

Eftersom vi mestadels kommer att använda varor direkt vilka sen ingår i våra tjänster vi säljer, eller säljer varor direkt efter inköp antar jag att vi inte kommer att ha större varor kvar i slutet av året, om det överhuvudtaget är varor kvar.

Jag kan ju till slut (i deklarationen) dra av betalningen av inköpta varor, och differensen vid försäljningen är ju vinsten som redovisas i försäljning varor.
Är det fel gjort?
Kan jag inte se till i slut om det finns något kvar? I så fall hur bokföra jag det här sen?

Sen, hur har ni koll på era varor för fakturering?
Det känns så småningen lite komplicerad att komma ihåg vilka varor redan har betalats eller ej. Om man tänka på att på ett kvitto står 34 olika greijer avsedda för 4 olika kunder. Som exempel.
Har ni extra listor för detta?

Tack,

Hälsningar Kiki

Fredrik Stigsson

Hej!
När det gäller bokföring av inköp och försäljning av varor är det vanligast att göra på det sätt som du har gjort, det vill säga:

Inköp av varor:
1930 Kredit
2640 Debet
4010 Debet

Försäljning av varor:
1930 Debet
2611 Kredit
3051 Kredit

Lagerförändring:
14XX Debet vid lagerökning, kredit vid lagerminskning
49XX Kredit vid lagerökning, debet vid lagerminskning

Det vill säga lagerförändringen bokförs efter en fysisk inventering och värdering av det som finns kvar i lagret vid periodens slut. Lagret måste alltid inventeras vid årets slut, om man vill göra månadsvisa periodiseringar kan man bokföra lagerförändringen genom att göra en överslagsberäkning med en procentsats av försäljningen, exempelvis 70% av omsättningen då bruttomarginalen är 30%. Då gäller det att man bokfört försäljningen av varor på ett konto skilt från försäljning av tjänst. Denna periodisering kan man göra för att få bättre månadsrapporter eller månadsbokslut.

* Sen, hur har ni koll på era varor för fakturering?
Om du skickar faktura till kunden så finns det ju ett fakturanummer eller OCR-nummer på denna faktura, kunden anger sedan det här fakturanumret eller OCR-numret vid betalning och då kan man pricka av att en viss faktura har blivit betald. Om du säljer i butik och inte lämnar ut varorna vid betalning så kan du sätta post-it lappar på varorna med text om att denna vara skall lämnas till viss kund och att den är betald.


jens

#2
Du beskriver bra hur man ska göra vid periodens slut och vid inköp. Men hur gör jag vid periodens början?
Vanligtvis kanske man har ett lager från tidigare år, eller som i mitt fall - jag är nystartad och skall överföra ett privat lager till firman.

De tillgångar jag ska överföra har jag delat upp i tre kategorier:

* Varor
* Förbrukningsartiklar och inventarier med lågt värde.
* Litteratur

Först hade jag tänkt bokföra detta som:
4000 varor - debet
5400 förbrukn.art. - debet
6100 litt. - debet

2010 eget kapital - kredit

Det är ju från "eget kapital" jag tar varorna. Men är detta helt fel. Borde jag dessutom blanda in kontona för lager samt lagerförändring här? Och gör jag det på sanna verifikation i så fall? Eller ska jag bara direkt föra in lagersaldo som ingående balans? Men då får jag ju inte med eget kapital?

Jag har inte tänkt bokföra lager vid varje inköp / förändring , utan jag inventerar vid periodens slut.
Elektronikkonstruktör

Fredrik Stigsson

Hej!
Du skall göra som du har beskrivit att du tänkte först men använda konto 2018 i stället för 2010, konto 2010 skall visa eget kapital vid periodens början och då din firma är nystartad så finns det inget eget kapital vid periodens början.

4000 varor - debet
5400 förbrukn.art. - debet
6100 litt. - debet

2018 eget kapital - kredit


Du behöver inte bokföra lager och lagerförändring förrens vid årets slut när du har inventerat lagret.

Yasemin_hbg

Hej!

Jag har en fråga angående lagret.
Om företaget är nystartat och har inget ingående balans på varulagret. Hur ska man boka upp lagret efter inventeringen? Vi har inventerat och kommit på att lagret är på 200 000 kr.

Vi har använt oss av kontona 4010, 2640 och 1930 när vi bokfört inköpen. Hur får man summan på 1400? Vilket är motkontot? Vi har ju ingen lagerförändring på 4990 än?

Please help me.


Fredrik Stigsson