Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Material igen

Startat av Kiki, augusti 28, 2008, 10:14:11 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

Kiki

Hej,

jag fattar inte riktigt hur jag ska bokföra olika inköp.

Som exempel:

Jag köper skruv för 600kr.
5 paket

2 paket säljer jag direkt vidare till en kund-bokförs som"försäljning varor"
De andra 3 paket användas så småningom och säljes inte direkt, utan användas helt enkelt som fakturers som fast pris, eller tjänst.

Hur bokför jag inköpet av mina skruv?
Inköp varor?
Kan det ser ut så här vid årets slut?
Inköp varor: Debet 600kr
Försäljning varor: Kredit 200kr

Gör det vid bokslut någon skillnad att man har en differens med de 2 konton?

Eller måste jag bokföra de 3 paket i lagret?
Men vi kommer ju inte att räkna varje skruv vi använda under arbeten.Dvs, vi boka inte bort 3 skruv här, 10 skruv där osv.

Har någon ett förslag för mig.
Vi är ett byggföretag förresten. Hade vi varit en skruvaffär skulle jag förstå att man bokföra skruv inköp på lagret.

Hoppas det här är inte för krångligt....
Tack för hjälpen,

Kiki
:)

Fredrik Stigsson

Hej!
Det spelar ingen roll att det är differens mellan kostnadskonto och försäljningskonto i bokföringen. Vid bokslut skall lager inventeras och värderas, det som finns i lager skall alltså inte vara en kostnad under året, det vill säga intäkter och kostnader skall matchas mot varandra. När de produkter som finns i lager förbrukas eller säljs skall kostnaden för dessa bokföras.