Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Val av ekonomiprogram, ensk firma

Startat av Kazz, september 25, 2010, 11:18:13 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

Kazz

Jag har startat en mycket blygsam verksamhet och behöver bokföra, fakturera och allt som kommer till. Jag vill helst inte ha några kostnader i uppstartsläget och har tittat på Winbas men det verkar så avancerat. Det verkar ha allt man kan tänkas behöva och lite jag inte behöver.

Har någon erfarenhet av Winbas?

Ett annat program jag tittat på är BL admin start. Det kostar men då ingår inte tex fakturering.
Har även kollar in SPCS.

Då jag läst lite böcker skrivna av gänget bakom BL Admin har jag fastnat för dem gällande program som kostar.

Måste börja ta tag i bokföring nu och bestämma mig. Mina kunskaper är i dagsläget begränsade men jag ska lära mig allt som behövs och göra det själv så länge jag är liten.

Bakgrundsfakta:
* Företaget är inte min huvudsakliga inkomstkälla, kan t.o.m. gå +/- 0 ett tag, ska bygga det stabilt.
* Lag kommer ha låg omsättning de första året.
* Jag säljer främst tjänster men även lite tillbehör.
* Jag vill inte vara bunden till att vara online hela tiden.
* Jag skulle vilja ha bokföring och fakturering och annat som en enmansföretagare kan behöva.

Är tacksam för tips och idéer. 

Kiki

Hej,

spcs administration200 kostar inte så himla mycket och är ett bra verktyg för bokföringsarbete.
Angående fakturering kolla positionett program simple CRM och faktura1 som finns som gratis version med vissa begränsningar men kanske är bra att starta med?

Alternativt visma enskild firma som innehåller bokföring samt fakturering för knappt 900,- tycker jag är inte för dyrt.

Hälsningar

Fredrik Stigsson

Hej,

du kan ju absolut börja med ett gratisprogram för bokföring under tiden du försöker komma igång med din verksamhet och under tiden du håller på att lära dig bokföring. När du har kommit igång tycker jag dock att du skall satsa på ett program som inte är gratis för att du skall kunna få tillgång till löpande uppdateringar. Innan du bestämmer dig för ett program bör du testa demoprogram från olika leverantörer, tänk på att vissa program som kallas för bokföringsprogram enbart innehåller bokföring och att vissa program som kallas för faktureringsprogram enbart innehåller fakturering.

Exempel på leverantörer av ekonomiprogram:
Unicell
Elicon
Visma Spcs
Björn Lundén
edison
Hogia
HansaWorld
Mamut
Montania (Mac)
Stelvio (Mac)
Magenta
Bokis
BOQ
Resultat 3000
DoFree
Datafamiljen (online)
Specter (online)
e-conomic (online)
Fortnox (online)
SpeedLedger (online)

Kazz

Tack för tipsen, jag ska leka runt lite och prova mig fram. Än så länge har jag inte mycket att bokföra, som tur är.

Kent

Nystartade företag idag bör söka program i molnet. Se gärna http://bokforingonline.info/varfor-bokforing-online/.

En billig lösning för nystartade företag är e-conomic http://www.e-conomic.se/ för 69 kronor i månaden. Du kan också testa gratis. http://www.e-conomic.se/bokforingsprogram/prov/

TimFaste

När du kollar på länken till "bokforingonline" så kan du ju notera att det i princip är e-conomics blogg för att marknadsföra just deras program. Övriga alternativ där man jobbar via webb-läsaren är t.ex. Bokfoering nämnde dem i sitt inlägg så jag kompletterar bara med länkarna till deras hemsidor.

http://www.fortnox.se/
http://www.specter.se/

CiteraNystartade företag idag bör söka program i molnet.

Ja, gärna det, men observera att billiga programvaror har väldigt lite med lönsamheten att göra! Affärsidé, genomtänkta varor och tjänster som tillhandahåller upplevd kundnytta,  tydliga element som genererar vinster, väl utvecklade processer för att tillhandahålla det man lovat! Administrativa program ska leverera just det stöd som behövs för att kunna driva dessa processer så effektivt som möjligt.

Om dessa sedan finns i molnet eller på backen spelar mindre roll. Tja, naturligtvis kan tillgänglighet tala för molnet!

Kent

TimFaste: Ja du har rätt i att jag bara länkade till e-conomic  och en blogg om bokföring online: http://bokforingonline.info som länkar till oss. De hade en del bra artiklar om bokföring online. Eftersom jag är anställd av e-conomic och vill jag av lätt insedda skäl inte länka till konkurrenter

Självklart finns det flera bra program i molnet och tycker man något av dem är bättre, så kan man naturligtvis använda dem. Jag har dock inte hört att någon annan erbjuder så lång tid som TVÅ MÅNADERS nöjd-kund-garanti. Den som provar e-conomic och inte är nöjd kan inom två månader ångra sig och få pengarna tillbaks. Se http://www.e-conomic.se/.

Däremot bokföringsprogram som kräver investeringar, backupenheter, installationsjobb etc tycker jag inte är särskilt lämpligt för småföretagare som ska fokusera på något annat än datordrift. Men är något av de programmen så mycket bättre för någon så att det är värt den nackdelen så visst kan man använda något installerat program ett tag till. Nu är ju alla system på väg till molnet och man kommer ändå att tvingas dit förr eller senare. Det är också ett skäl till att jag tycker att om man ska skaffa bokföringsprogram idag så bör man skaffa ett som håller för framtiden och inte som kan förväntas läggas ner inom några år. Däremot den som redan har ett program man är nöjd med, ska så klart fortsätta använda det oavsett om det är installerat eller ej.

TimFaste

#7
Kent: Jag håller i princip med dig. Sedan finns det ett par detaljer som jag inte kan låta bli att kommentera.

Citera... molnet ...

Introduktionen av termen "the cloud" eller "molnet" är såvitt jag förstår en marknadsföringsstrategi som har sitt ursprung hos Microsoft. Vi skulle lika gärna kunna säga "via Internet" eller att vi utnyttjar externa IT-resurser via Internet. Men det är klart, "molnet" låter lite häftigare och gör att en och annan företagare uppfattar det som något sensationellt nytt. Något som man måste hänga med på för att inte vara gammalmodig och bli efter. Där känner jag att det är viktigt att inte falla för marknadsföringsknepet utan fortfarande se till innehåll och nytta!

CiteraNu är ju alla system på väg till molnet och man kommer ändå att tvingas dit förr eller senare.

Tja, ännu har inte Microsoft lyckats få dit den stora massan av användare. Google kämpar på med sitt Google Documents. Huruvida vi kommer att "tvingas dit" låter jag vara osagt. Personligen hoppas jag att ingen låter sig tvingas. Eller kan det vara så att vi inte har växt ifrån behovet av att ha rätt märke i arslet på jeansen?? Rädslan att känna sig ute kan naturligtvis tvinga folk bortom sans och vett. I det avseendet tyder ju samhällsutvecklingen inte på att vi inte ska ha alltför högt ställda förväntningar på Homo Sapiens, trots att latinets sapio betyder "vis, tänkande, med urskiljningsförmåga".

PS
Ber om ursäkt men jag tillhör 3G-gänget ("Griniga Gamla Gubbar")

LAREMA

Nu skall jag som icke bokföringsproffs lägga mig i den här diskussionen.

Skall du bokföra "on line" så måste du alltid vara uppkopplad. Du kan aldrig ta med dig din dator till landet och  bokföra, om, du inte har hyfsad snabb uppkoppling där.
Själv så har jag en enskild firma och använder VISMA "Enskild Firma" till bokföring och fakturering.
Jag har detta på en bärbar dator med endast bokföring och Office programmen installerade. Givetvis så kan jag koppla upp mig om det behövs. Men, jag är försiktig med att koppla upp mig. I övrigt så finns det två datorer till i mitt nätverk samt en NETGEAR NAS som får stå för backup.

Nu har jag även införskaffat VISMA Administration 200 samt VISMA Fakturering som körs parallellt nu fram till årsskiftet, sedan blir dt bara administration och faktura som körs.
Jag kommer att återkomma med massor av frågor. När jag läste bokföring så fanns inte EU BAS. Så en del måste läras om.

TimFaste

"... så måste du alltid vara uppkopplad.": Ja, när man jobbar i systemet, men jobbar man i ett nätverk så är man ju också "uppkopplad" mot server m.m.

"Du kan aldrig ta med dig din dator till landet ... om, du inte har hyfsad snabb uppkoppling ...": Det ligger något i det argumentet, men det beror delvis på vilken typ av Internetuppkoppling du använder dig av. Om du t.ex. kör ett system som använder sig av s.k. Fjärrskrivbord (eng.: Terminal Server) så överförs endast tangentbords- och mushändelser samt förändringarna på bildskärmen, och då kan du köra via en ganska långsam lina och det går ändå snabbt. Löpande bokföring där någon tant eller gubbe sitter och med hög hastighet registrerar verifikat löpande fungerar rent allmänt bättre via fjärrskrivbord eller VPN-anslutning och inte så lysande om man går via webbläsar-gränssnittet.

Den stora fördelen med bokföring via Internetuppkoppling är ju faktiskt möjligheten att jobba i systemet även om man inte är på det ordinarie kontoret.