Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Bokföring för ett mellanhand-företag

Startat av josub, september 23, 2010, 04:44:55 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

josub

I min enskilda firma säljer jag varor till svenska kunder. Jag samarbetar med en leverantör utanför Europa.

Hittills har jag beställt från leverantören, betalat moms till Tullverket vid införandet och lagrat för att sedan sälja på den svenska marknaden med moms.

Hur gör jag / ska jag tänka kring bokföringen och momsen om jag istället vidarebefordrar mina kunders beställningar till leverantören som direkt levererar till kunden? Kunden kommer ju få moms-räkningen till Tullverket, ska jag då sälja momsfritt? Eller ska jag istället se vinsten (mellanskillnaden på min och leverantörens prislapp) som min kommission och då givetvis sälja momsfritt, eftersom leverantören säljer momsfritt och jag enbart vidarebefordrar beställningarna?

TimFaste

Jag tänker mig att vi får fundera på

1) för vad får du ersättning och
2) av vem får du ersättning.

Du utför en tjänst för vilken du får ersättning.

Mottagaren av tjänsten finns utanför EG.

Det blir export.

Det blir momsfri försäljning av tjänster i ruta 40.

Ring gärna Skatteverket och gör en extra koll. Då får du en koll att vi tänker rätt. Nackdelen med att fråga skatteverket är att de inte har någon konsultansvarsförsäkring och därmed inte tar något ansvar för sina svar! :D

Du skall bokföra din intäkt på ett konto som i kontoregistret är definierat till rätt ruta i momsdeklarationen.

josub

tack för svaret.

Jag ska försöka förklara lite närmare, skatteverket får bli sista utvägen eftersom det finns risk att man hamnar hos en telefonist som utan motivation bidrar med något chansartat svar.

Min leverantör gick med på att skicka ut direkt till kund men de vill inte ändra sitt ordersystem så följande gäller:

Jag tar emot beställningar från mina kunder efter min prislista (levs. prislista + mitt påslag). Jag beställer som vanligt och betalar efter levs. prislista. Leverantören skickar varorna direkt till kund.

Ex: Kund 100 kr för vara XYZ (moms eller momsfritt?) jag kontaktar lev, betalar 50kr (momsfritt) för vara XYZ. Lev. skickar varan till kund. Vid mottagandet får kund en räkning på moms och tullavgift och betalar även detta (varför jag misstänker att jag inte ska ta ut moms?)


Citera1) för vad får du ersättning och
för varorna, lev skickar till kund

Citera2) av vem får du ersättning.
från kund

Fredrik Stigsson

Hej!

- Om du fakturerar en svensk kund skall du ta ut svensk moms på momspliktig försäljning.
- Om du fakturerar en kund i ett annat EU-land än Sverige och har fått denna kunds VAT-nummer skall du inte lägga på någon moms på försäljningen, i annat fall skall svensk moms tas ut på momspliktig försäljning.
- Om du fakturerar en kund från ett land utanför EU räknas det som export och då skall du inte ta ut någon moms.

Ovanstående gäller oavsett vem som betalar importmomsen i ditt fall, en kund i Sverige kommer i ditt fall att kunna göra avdrag för importmomsen och den moms som du har fakturerat.

Så här har jag uppfattat momsreglerna i alla fall  :).

TimFaste

Ja, jag håller med dig Bokfoering! Då är det inte ersättning för en tjänst utan varuförsäljning till kund i Sverige och import från leverantör utanför EG. Jag uppfattade det som om den ersättning som leverantören betalade ut var en försäljningsprovision.

Däremot få du ju en komplikation - på vilket belopp betalar din kund importmoms? Bifogar leverantören ett fakturaunderlag som är lika med ditt pris till kund? För jag har svårt att tänka mig att din kund ska betala moms på ditt importpris. Vad får du för underlag för att dra av ingående moms? Du får ju ingen räkning från Tullverket, eller ...

Ditt upplägg måste ju bli - utifrån ett fakturatänk:

Varans pris                                 100 kr
Mervärdeskatt                              25 kr

Avgår till Tullverket erlagd "moms"   -25 kr

Att betala till dig                          100 kr

Det känns inte som om det här nya system har förenklat din tillvaro ...

Fredrik Stigsson

#5
Hej igen,

jag tycker att det vore mest logiskt om "josubs" företag vid importtillfället lämnar en importdeklaration och betalar avgifter för tull, moms och eventuellt andra skatter till Tullverket eller att Transportföretaget agerar ombud för "josubs" företag när det gäller importdeklaration och tullavgifter. Jag tycker att det är lite konstigt att kunden till "josub" skall lämna importdeklaration och betala importmoms.

Det skall dock tilläggas att jag aldrig har importerat varor själv  :).

TimFaste

För att vara lite modern i vokabulären (tror jag) - "eller hur" ;D

josub

Ok. Nu har jag iaf konsulterat skatteverket. Först tipsade de om att debitera kund för min tjänst "att samanföra kunden med mina lev. kontakter. Det är däremot inte vad jag vill göra. Jag vill inte vara transparent med mina levpriser till kund vill därför fakturera kund med en klumpsumma, varor och allt inbakat.

Då tipsade de om att bokföra det som ett varuinköp och en varuförsäljning och eftersom (enligt skatteverket) mitt inköp sker utanför eu och min lev skickar varan till kund anses min försäljning till kund även ske utanför eu. Därav ska jag inte debitera moms då varan köps in momsfritt och inte flyttts sen inköp. Kund får då momsfakturan vid mottagandet av leveransen vilkey förstås medför problemet att kundens moms beräknas på levs pris till mig. Just det är ett mindre bekymmer i sammanhanget då nästan alla leversnser i branschen i fråga sker med schablon-värden eftersom alla paket är små. Kund är även införstådd, kort sagt inget problem i sammanhanget. FRÅGAN kvarstår dock. Ska jag sälja till kunden momsfritt? Sker köpet utanför eu pga att varorna jag säljer har jag köpt utanför eu och kund köper de av mig innan de förts in i eu och när de förs in tar kund emot varorna och ev tull moms räkning. 

Fredrik Stigsson

Hej,

om du har fått ditt svar från Skatteverket i skrift så kan du följa deras rekommendation. Skatteverket har alltid rätt  ;D.

josub

tack för svaret, intressant jag skickar ett mail då så jag har svaret svart på vitt