Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

inkråmsaffär, avskrivning

Startat av Kiki, september 11, 2010, 08:17:12 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

Kiki

Hej,

nu har vi gjort inkråmsaffären, där vårt AB "övertåg" vårt HB.
Nu, när jag haft tid att fundera på det hela,  känns det som om jag fortfarande inte förstå saken om avskrivningen.

Öerlåtelse 2010-08-31,
AB har nu från och med 2010-09-01 vårt varulager samt anläggningstillgångar m.m..

Nu sa min revisor  att avskrivningar inte görs i HB vid årets slut då AB äger nu allt.
Det betyder att jag får betala betydligt högre skatt till HBs vinst än jag har räknat med, eller hur? ???

Vad betyder det för AB som egentligen startade först i september. Jag har räkenskapsåret 2010-09-01-2011-12.31 Gör AB då avskrivningar för HELA året 2010 och för 2011?

Kan någon vara snäll och tydliggör det lite mig?

Tack.
Kiki

TimFaste

Din revisor har ju naturligtvis helt rätt  ;D! (Det har dom alltid!)

När aktiebolaget tog över tillgångarna från handelsbolaget så nollades tillgångarna bort där. Det går inte att göra några avskrivningar på nollvärden.

Vinster du gjort i handelsbolaget fram till övertagandet får du skatta för där. Var och en av bolagsdelägarna får ta upp sin andel som inkomst och betala egenavgifter och inkomstskatt. Det leder i sig inte till högre skattekostnad. Däremot innebär det kanske en besvikelse eftersom du inte räknat med den! Eftersom verksamheten har upphört - om du nu inte fortsätter med att bedriva någon annan syssla där - så lär du inte kunna utnyttja några obeskattade reserver. Den skillnaden är då endast en fråga om när skatten ska betalas, om det går att skjuta upp den eller om den måste betalas redan för det här inkomståret.

Aktiebolaget får göra avskrivningar på sina anskaffningsvärden som det fick vid överlåtelsen. Eftersom det rör sig om ett förlängt räkenskapsår så blir det lägsta skattemässiga värdet 60 % enligt huvudregeln (d.s.v. 40 % avskrivning).